این خودروی فرانسوی ساخت شرکت رنو، از سال 2008 تا کنون تولید میشود و اولین بار این خودرو در نمایشگاه ژنو در سال 2009 رونمایی شد. در تیونینگ به بررسی مشخصات فنی و سایر ویژگیهای خودروی ساندرو میپردازیم.

تولید کننده | رنو |
---|---|
سال تولید | 1394 |
کشور سازنده | فرانسه |
طرح بندی | موتور جلو-محور جلو |
فاصله بین محورها | 2588 میلیمتر |
پهنا | 1746 میلیمتر |
گشتاور | 140 نیوتنمتر |
وزن خالص | 1146 کیلوگرم |


خودروی ساندرو
این ماشین، یکی از خودروهایی است که در سال 2008 برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو 2009 رونمایی شد. این خودرو در اروپا با نام داچیا ساندرو معروف است؛ به عبارتی محصولی مشترک از شرکتهای خودروسازی فرانسوی رنو و زیرشاخه رومانیایی داچیا است. نسل اول خودروی ساندرو در سپتامبر سال 2007 معرفی شد و امروزه نسل دوم آن در بازارهای جهانی عرضه میشود.
این خودرو براساس پلتفرم L90 ساخته شده است و در کلاس ساب کامپکت یا سوپرمینی قرار میگیرد. این ماشین هاچبک محبوب در بازار کشورهایی همچون ایران، روسیه، مصر، آفریقای جنوبی، مکزیک و آمریکای جنوبی عرضه میشود.



طراحی بدنه و کابین خودروی ساندرو
نمای بیرونی این ماشین بر اساس خودروی ال نود ساخته شده است. از این رو میتوان بین آنها شباهتهای بسیار زیادی را مشاهده کرد. خودروی ساندرو و تندرو به دو کلاس متفاوت تعلق دارند. بنابراین فاصله بین دو محور این ماشین، حدودا 42 میلیمتر کوتاهتر از خودرو تندر است.
همین موضوع باعث شده تا این خودرو از فضای کمتری برای سرنشینهای عقب بهرهمند باشد. در کلیه بخشهای بدنه آن نیز میتوان لبههای تیز را مشاهده کنیم.
چراغهای جلوی خودروی SANDERO طراحی کشیدهای دارند و نواری به رنگ کروم آنها را به هم وصل کرده است.
جلو پنجرهای آن نیز مانند همه بخشهای دیگر، دارای طراحی ساده و هماهنگی با سپر جلوی این خودرو میباشد.






نمای جانبی
نمای جانبی خودروی ساندرو که مهمترین المان طراحی آن موج رو به بالای روی درها و برجستگیهای نسبتا زیاد قوس روی چرخ است، از خودروی ال 90 الگو برداری شده است.
تنها تفاوت ظاهری بین دو مدل دستی و اتوماتیک SANDERO در رنگ آینههای جانبی، دستگیره درها و زههای جانبی است.
چراغهای عقب ماشین عمودی است و به این ترتیب دارای ظاهری اسپرت است.
این خودرو دارای طراحی سادهای است و نمیتوان در آن، مورد چشمگیری یافت.
نسل اول خودروی ساندرو یا داچیان ساندرو
امروزه پارس خودرو نسل اول این خودرو را در بازار کشور عرضه میکند. تکنوسنتر نام مرکز تحقیقاتی رنو در نزدیکی پاریس است که خودروهای آینده این شرکت فرانسوی در آن طراحی میشوند.
نسل اولیه این ماشین در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2007 معرفی شد و در دسامبر 2007 این خودرو به صورت رسمی وارد بازار و عرضه در کشور برزیل شد. عرضه این خودرو در بازار اروپا، در ماه مارس 2008 در نمایشگاه خودروی ژنو با برند داچیا شروع شد.
در سال 2011 نسخه لیفت شدهای از خودروی ساندرو با تغییراتی در ظاهر و کابین به بازار برزیل وارد شد. این شرکت فرانسوی در اوایل سال 2012 نسخه فیس لیفت شدهی SANDERO را با اعمال تغییراتی در قفل درها و کیسه هوای سرنشین جلو، وارد بازار کلمبیا کرد.

ایمنی خودرو SANDERO
اولین نسل خودروی ساندرو در سال 2008 یورنکاپ 3 ستارهی ایمنی از 5 ستاره در ایمنی بزرگسالان را توانست دریافت کند؛ و 4 ستاره از 5 ستاره در حفاظت از کودک و 1 ستاره از 4 ستاره در ایمنی عابر پیاده هم دریافت کرد.
در سال 2013 نسل بعدی این ماشین توانست 4 ستاره از 5 ستاره را کسب کند.
این شرکت خودروسازی کنترل پایدار هم بر روی خودروهای خود نصب میکند.

نسل دوم خودرو
این خودرو در سال 2012 بود که در نمایشگاه پاریس رونمایی شد و در ماه ژوئن مدلهای کراس اوور و هاچبک آن نیز رونمایی شد.
این خودرو از نظر طراحی به 2 مدل خودروی شرکت خود شبیه بود؛ در طراحی ظاهری شباهت زیادی به داچیان لوگان و از نظر طراحی داخلی شباهت زیادی به داچیان لاجی داشت. نسل دوم این خودرو نسبت به مدل قبلی خود از ایمنی بالاتری برخوردار است.
در سال 2013 با توجه به تستهای صورت گرفته از سمت شرکت یورو ان سی ای پی، نشان داد که ایمنی این خودرو در سرنشینان بزرگسال بهتر از نسل قبل خود است و توانست امتیاز 5 از 5 ستاره برای ایمنی سر نشینان کودک، 4 از 5 ستارهی عابر پیاده و 4 از 5 ستاره ایمنی فعال را دریافت کند.

معایب رنو ساندرو
- طراحی قدیمی
- مطلوب نبودن طراحی داخلی
- کیفیت ضعیف جنس صندلیهای خودرو
- مصرف بالا
- سیستم پخش ضعیف
- گرمکن صندلیهای جلو
- سیستم کنترل پایدار
- ایربگهای جانبی
- فرمان چرمی
- سیستم پاور ویندوز
- 4 شیشه برقی
- آینههای برقی مجهز به گرم کن
- کامپیوتر سفری
- اطلاعات مصرف سوخت، مسافت و سرعت
- مه شکن جلو و عقب
- چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
- سیستم صوتی با 4 عدد باند
- صندلیهای تاشو عقب
- سیستم ضد سرقت
- قفل مرکزی برقی
- کیسه هوای سرنشین جلو به همراه سوئیچ غیر فعال سازی آن
- ترمز ضدقفل ABS
- توزیع الکترونیکی ترمز و کمربند ایمنی برای سرنشینهای عقب
- قلابهای ISOFIX برای نصب صندلی کودک
- کمک ترمز EBA
- دارای سیستم ترمز ABS و EBD
تجربه رانندگی در SANDERO
خودروی رنو ساندرو از پلتفرم B0 برخوردار است. این مسئله به تواناییهای بالای حرکتی خودرو اشاره میکند. در محور جلو و عقب خودرو به ترتیب به سیستمهای تعلیق مستقل مک فرسون با بازوی جناقی و نیمه مستقل با فنرهای پیچشی تجهیز شده است. کمترین فاصله از زمین معادل 120 میلیمتر است. به همین دلیل این خودروی هاچبک قابلیت حرکت در طیف گستردهای از سطوح جاده را دارد.
فرمان آن نیز از نوع دنده شانهای با تقویت هیدرولیکی یا اصطلاحا نیمه هیدرولیکی است. اکثر مالکان این خودرو از سفتی فرمان آن شاکی هستند؛ برخی هم مصرف این خودرو را با توجه به کلاسی که در آن قرار گرفته است، بالاتر میدانند.
افرادی هم از سطح پایین امکانات رفاهی داخل کابین گله دارند. اما در حالت کلی، معمولا شاهد رضایت مالکان این خودرو هستیم؛ زیرا نرم است و از عملکرد خوبی برخوردار است.
جمع بندی
در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی ساندرو پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین SANDERO در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.