خودروی 206 : خودرو 206 یکی از خودروهای ساخته شده توسط شرکت پژو می باشد و یکی از مدل های این خودرو با مشارکت ایرانخودرو تولید و به فروش می رسد. در ادامه به بررسی کامل این خودرو، ویژگی ها و آپشن ها ، معایب و مزایای آن می پردازیم.
شرکت | پژو سیتروئن |
نامهای دیگر | پژو ۲۰۶+ پژو ۲۰۷آی (ایران) پژو ۲۰۷ کامپکت (آمریکای لاتین) نازا ۲۰۶ (مالزی) سیتروئن سی۲ (چین) |
تولید | ۱۹۹۸–۲۰۱۰ (جهانی) ۲۰۰۹–۲۰۱۲ (۲۰۶+) ۱۳۸۰ تاکنون (ایران) |
مونتاژ | مولوز، فرانسه پوآسی، فرانسه ریتون آن دونسمور، بریتانیا تهران، ایران (ایران خودرو) پورتو رئال، برزیل بوئنوس آیرس، آرژانتین جاکارتا، اندونزی (گایا موتور) کوالالامپور، مالزی (نازا) لوس آندس، شیلی بارا دو کاراسکو، اروگوئه |
کلاس | سوپرمینی |
شکل بدنه | ۳ و ۵ در هاچبک ۲ در کروک ۴ در سدان ۵ در استیشن |
طرحبندی | خودروهای موتور جلو-محور جلو |
سکو | ترکیبی ۱۰۶/ساکسو و سکو پیاف۱ |
خودروهای وابسته | سیتروئن سی۲ سیتروئن سی۳ پژو ۱۰۰۷ رانا |
موتور | موتورهای بنزینی: ۱٫۰ لیتری D4D ۱٫۱ لیتری TU1JP ۱٫۴ لیتری TU3JP ۱٫۴ لیتری ET3J4 ۱٫۴ لیتری TU3A (از سال ۲۰۰۷ و در ایران) ۱٫۶ لیتری TU5JP ۱٫۶ لیتری TU5JP4 ۲٫۰ لیتری EW10J4 ۲٫۰ لیتری EW10J4S موتورهای دیزل: ۱٫۴ لیتری DV4 HDi I4 ۱٫۶ لیتری DV6 HDi I4 ۱٫۹ لیتری DW8 I4 ۲٫۰ لیتری DW10 I4 |
گنجایش | ۵۰ لیتر |
جعبهدنده | MA5N (دستی ۵ دنده) BE4 (دستی ۵ دنده) BE3 (دستی ۵ دنده) AL4 (اتوماتیک با تیپ ترونیک) Autoadaptive AL4 (اتوماتیک بدون تیپ ترونیک) |
فاصله بین محورها | ۲٬۴۴۲ میلیمتر |
درازا | ۳٬۸۳۵ میلیمتر (مدل هاچ بک) ۴٬۰۰۰ میلیمتر (مدل کروک) ۴٬۱۸۸ میلیمتر (مدل سدان) ۴٬۰۲۸ میلیمتر (مدل استیشن) |
پهنا | ۱٬۶۵۲ میلیمتر (مدلهای هاچ بک، کروک و استیشن) ۱٬۶۵۵ میلیمتر (مدل سدان) |
بلندی | ۱٬۴۲۸ میلیمتر (مدل هاچ بک) ۱٬۳۷۳ میلیمتر (مدل کروک) ۱٬۴۵۶ میلیمتر (مدل سدان) ۱٬۴۶۰ میلیمتر (مدل استیشن) |
پیشین | پژو ۲۰۵ |
پسین | پژو ۲۰۷ |
خودروی 206
خودروی 206 یکی از مدل های سواری تولید شده توسط شرکت پژو (Peugeot 206)می باشد. این خودرو دارای 6 تیپ است. تولید این ماشین در سال 1998 آغاز و در سال 2010 در اکثر کشورهای جهان متوقف شد.
صادرات خودرو 206 در فرانسه بیش از 85 درصد بود، بعبارتی این خودرو 145 بازار صادراتی را در اختیار داشت.
بعبارتی می توان گفت بیشترین فروش این ماشین در کشورهایی همچون فرانسه با (1/1 میلیون)، انگلستان (540 هزار)، اسپانیا(400 هزار)، ایتالیا (465 هزار) و آلمان (331 هزار) بود.
تولید این خودرو در 4 کارخانه تولید و مونتاژ در کشورهای انگلستان، ایران، برزیل و آرژانتین و 2 کارخانه در فرانسه از مرز 3100 دستگاه در روز گذشت.
دلیل شهرت این ماشین زیبا بودن ظاهری آن، مصرف کم، و شتاب اولیه بسیار خوب آن است.
این خودرو متقاضیان زیادی در سراسر جهان داشت و به همین دلیل 85 درصد از تولید شرکت پژو در فرانسه به کشور های دیگری فرستاده می شد.
لیست کشورهای وارد کننده 206 از فرانسه
- فرانسه : 1.1 میلیون خودرو
- انگلیس : 540 هزار خودرو
- اسپانیا : 400 هزار خودرو
- ایتالیا : 465 هزار خودرو
- آلمان : 331 هزار خودرو
کشور هایی که در آن ها تولید و مونتاژ 206 انجام می شد عبارت است از:
- انگلستان
- ایران
- برزیل
- ارژانتین
انواع تیپ های پژو 206
- 206 هاچبک سه در
- 206 هاچبک پنج در
- 206 استیشن (اسدبلیو)
- 206 کوپه روباز (سیسی)
- 206 جیتیآی سه در
- 206 آرسی (جیتیآی ۱۸۰) سه در
- 206 صندوقدار (اسدی)
- 206 سیتروئن سی۲
- +۲۰۶پژو
خودروی WRC 206
نسخه دبلیوآرسی از پژو 206 که روی پژو 206GT قرار گرفت و پیشرفته شد در سال های 1999 تا 2003 به دلیل قدرت فوق العاده این خودرو به وسیله تیم پژو اسپرت در رالی جهانی استفاده شد
یک موتور 2000 سی سی با توان 325 اسب بخار داشت که از یک توربو شارژ استفاده میکرد.
این سری دارای موتور 2000 سی سی با 325 اسب بخار که به توربو شارژ 34 میلی متری مطابق با قوانین FIA مجهز بود.
دارای سامانه انتقال قدرت 6 دنده خطی دارای قابلیت انتقال نیرو به چهار چرخ است.
در نتیجه در سال 2004 پژو 307 دبلیو آر سی با خودرو 206 دبلیو آرسی جایگزین شد.
مدل آرسی (جی تی آی 180) پژو206
این نسخه از پژو در سال 2003 میلادی به مناسبت موفقیت های پژو با این نسخه بین سال های 2000 تا 2003 در مسابقات رالی و تکرار موفقیت های پژو 205 در دهه 80 معرفی شد.
این خودرو در کشور های مختلف دنیا نام های مختلفی داشت، مثلا در انگلیس به نام GTi 180 شناخته می شد و در سایر کشورهای جهان با نام RC به فروش می رسید.
این خودرو دارای یک موتور 2 لیتری EW10J4S است، که با بهره گیری از سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ ها و منیفولد ورودی و خروجی بهبود داده شده است و قادر است تا 177 اسب بخار نیرو به صورت تنفس طبیعی تولید کرده و در زمان 7.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
این خودرو وزنی حدود 1100 کیلو گرم داشت. این خودرو امکانات خوبی داشت که در زیر برای شما نام برده ایم :
6 عدد کیسه هوا ،
صندلی های مسابقه ای،
سامانه کنترل پایداری الکترونیکی ای پی اس
سامانه کنترل کشش ASR،
سامانه ترمز بسیار قوی،
اکسل عقب با بازوهای تقویتی
پژو 206 مدل کروک سی سی
مدل کروک سی سی یکی از مدل هایی است که دارای سقف تاشوی برقی براساس سامانه جرج پائولین است که در سال 2019 معرفی شد.
این مدل دارای موتورهای 18000cc TU5 و 2000cc EW10J4 می شود. در سال 2007 این مدل خودرو با خودروی 207cc جایگزین شد.
پژو 206 اس دی یا (آریان )
پژو با همکاری ایران خودرو، پنجمین مدل 206 را با نام 206SD یا پژو آریان را تولید و در سال 2006 معرفی کرد.
صندوق عقب این خودرو دارای حجم بسیار بزرگی است و یکی از دلایل مهم طراحی پژو 206 اس دی، کوچک بودن فضای صندوق پژو 206 است.
این خودرو یکی از محصولات تولید شده توسط شرکت ایرانخودرو می باشد که در تیپ های متنوعی به بازار وارد می شود.
تولید این مدل در اکتبر سال 2008 در کشور آمریکای جنوبی با نام Passion 207 شروع شد. در بازارهایی همچون چین و مالزی این ماشین با نام 207 به فروش رسید.
206+
این نوع خودرو مدل تغییر یافته پژو 206 است که توسط شرکت پژو برزیل در سال 2009 تولید و عرضه شده است.
دو نوع موتور برای این خودرو در نظر گرفته شده است. موتور 1100cc TU1JP و 1400cc TU3JP .
در اواخر همان سال شرکت ایرانخودرو از آن به عنوان خودرویی جدید با پیشرانه 1600cc TU5JP با نام 207i رونمایی کرد.این خودرو در اروپا با نام 206+ و در آمریکای لاتین با نام 207compact شناخته می شود.
بعبارتی باید گفت که تجهیزات این خودرو با تجهیزات پژو 206 تیپ 5 و 6 یکی است.
تغییراتی که در این خودرو می توانید نسبت به خودرو 206 مشاهده کنید عبارت است از: سپرجلو، کاپوت، گلگیرهای جلو، چراغ های جلو، سپر عقب و در آخر داشبورد این خودرو است.
تولید این مدل خودرو در اروپا نهایتا تا سال 2012 و در ایران تا سال 1391 بود.
در سال 1395 پیش فروش این خودرو به صورت ایرانیزه شده آغاز شد که تغییراتی همچون گرافیک چراغ ها، تغییر طراحی آینه ها، اضافه شدن مانیتور مولتی مدیا و تغییر طرح غربیلک فرمان و غیره بود.
پس از وقفه چند ساله تولید آن ادامه یافت، ایرانخودرو در سال 1396 اقدام به تولید نسخه صندوقدار این خودرو کرد. پلتفرم اصلی این خودرو از خودرو 206 اس دی الگوی برداری شده و کلیه امکانات موجود در 207 به همراه بالچه عقب و فرمان برقی نسبت به تیپ فول آپشن 206 اس دی دارای امکانات بیشتری است.
سیتروئن سی 2
گروی PSI در سال 2006 تصمیم گرفت تا با اجرای تغییرات روی شکل و شمایل این خودرو نسخه ایی از سیتروئن سی 2 را به صورت اختصاصی به بازار چین عرضه کند.
ایمنی پژو 206
ایمنی خودرو 206 در سال 2000 زیر نظر موسسه یورو ان سی ای پی به این صورت بود که 4 ستاره از 5 ستاره را در تصادفات برای سرنشینان کودک و 2 ستاره از 4 ستاره را در بخش عابر پیاده دریافت کرد.
انواع تیپ 206 در ایران
برای نخستین بار در سال 1380 پژو 206 در بازار ایران عرضه شد. در آن سال ها این خودرو با پژو پارس و زانتیا جزو خودروهای روی بورس ایران قرار داشتند و قیمتی متوسط روبه بالا داشتند.
کیفیت مونتاژ ایرانخودرو با شرکت اصلی پژو در فرانسه از تفاوت بسیار زیادی برخوردار است.
پژو 206 فرانسوی از زمانی که عرضه شد یعنی سال 1380 تا به اکنون در شش تیپ مختلف طراحی و تولید شده است.
تیپ یک 206:
اولین مدل تولید شده از خودرو 206 بود که دارای امکاناتی همچون:
فرمان دو شاخه،
ساعت دیجیتال
سامانه صوتی قدیمی
سبب تمایز آن با سایر مدل های 206 بود.این خودرو از یک پیشرانه TU3 با تسمه تایم 108 دنده که با 104 دنده تیپ2 متفاوت است.
تیپ دو 206:
این مدل دارای کیسه هوای راننده و سرنشین، مانیتور شرایط در خودرو، حسگر دنده عقب، حسگر برف پاک کن خودکار، سامانه اعلان پنجری، ضربه، بنزین و نمایش بازبودن درها.
تیپ دو این خودرو دارای سامانه برق کشی مولتی پلکس استفاده می کند اما مانند تیپ یک دارای آینه های دستی است.
در سال 1390 ترمز ABS و EBD به این خودرو اضافه شد.
دارای پیشرانه TU3، شتاب بسیار بالا و جعبه دنده 7نج سرعته دستی است.
تیپ 3 پژو 206:
این خودرو همان تیپ 5 با موتوری که به تیپ دو تعلق دارد.
این مدل دارای آپشن های متعددی همچون سامانه تهویه مطبوع خودکار، گرم کن آینه برقی، دوکیسه هوا، سامانه ترمز EBD و ABS، سامانه صوتی بهبود یافته کلاریون بود.
تیپ4 پژو 206:
این تیپ از خودرو از پیشرانه TU3 برخوردار نبود و از یک پیشرانه 1.6 لیتری با نام گیربکس دستی پیشفرض و یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک بهره برده است.
تیپ 5 پژو 206:
یکی از محبوب ترین تیپ های این خودرو می باشد که دربین کلیه نسخه های این خودرو آپشنال ترین و مقرون به صرفه ترین تیپ خودرو است.
امکانات این نسخه عبارت است از: موتور 1.6 لیتری TU5 با توان تولید 110 اسب بخار، گیربکس 5 سرعته دستی، ترمزهای ABS دیسکی 4 کاناله و ارتفاعی کمتر در سامانه تعلیق آپشن های بود که تیپ 5 به کمک آن ها به محبوبیت بسیار خوبی رسید.
تیپ 6 پژو 206:
این نسخه از خودرو در ابتدا از گیربکس تیپ 4 و آپشن های موجود در تیپ 5 بهره می برد اما بعد از عدم محبوبیت و موفقیت این خودرو، شرکت ایرانخودرو گیربکس آن را تغییرداد و از یک گیربکس قدرتمندتر تیپ ترونیک بهره گرفت. در نهایت توانست آن را به فروش بسیار خوبی برساند.
توقف تولید پژو 206
در سال 1391 تحریم های بین المللی علیه فعالیت های هسته ایی ایران با مسئله همکاری مشترک شرکت جنرال موتورز آمریکا و پژو مصادف شد و زمزمه پایان همکاری ایرانخودرو با پژو ایجاد شد.
در نتیجه اواخر تابستان سال 91 همکاری پژو و ایرانخودرو به صورت کامل قطع شد و پژو توانست ارسال قطعه به ایران خودرو را پایان دهد.
بعد از توقف ارسال قطعات از سوی شرکت پژو، مدیران خودروسازی ایران به فکر چاره ایی بودند که در نتیجه توانستند قطعات ایرانی را بجای قطعات فر انسوی تولید کنند.
طراحی خارجی ماشین پژو 206
طراحی خارجی پژو206در نگاه اول می توانید متوجه شوید که این خودرو یک ماشین اسپرت است و حس و حال جوان پسندانه دارد.
معمولا برای رانندگی در سطح شهر استفاده می شود زیرا مصرف سوخت پایینی دارد و از ابعاد کوچکی برخوردار است.
خودرو 206 از همان سال های ابتدایی تا به حال تغییر خاصی نکرده است.
طراحی داخلی خودرو 206
طراحی داخلی این خودرو به صورت نسبتا مدرن و اروپایی طراحی و تولید شده است و معمولا همه امکانات آن در جای خود قرار دارند.
یکی از مهم ترین معایب این خودرو حجم داخلی کابین و صندلی های عقب این خودروم است زیرا کوچک است و افرادی که از وزن بالایی برخوردارند نمی توانند به راحتی در این خودرو قرار بگیرند.
در قسمت صندلی های عقب می توانید کمبود فضا برای قرا ر دادن پاها را احساس کنید.
مصرف سوخت 206
یکی از اصلی ترین و مهم ترین مزایای ماشین 206، مصرف سوخت آن است که بسیار مقرون به صرفه می باشد .
اگر برای شما مصرف خودرو جزو معیارهای اصلی خرید خودرو می باشد بی شک می توان توصیه کرد این خودرو را در لیست خودروهای مدنظر خود قرار دهید
میزان مصرف سوخت خودرو 206 در تیپ های 2 و تیپ 5 در سطح شهر و خارج از شهر کاملا متفاوت است.
تجهیزات و آپشن های خودرو 206
- ایربگ برای سرنشینان جلو،
- سیستم ترمز ضد قفل ABS،
- سیستم تهویه دستی در تیپ 2 و اتوماتیک در تیپ 5،
- فرمان هیدرولیک،
- ترمز دیسکی جلو،
- ترمز عقب کاسه ای،
- آینه های جانبی دستی تیپ 2 و برقی تیپ 5،
- شیشه بالابرهای برقی،
- قفل مرکزی با ریموت،
- تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی جلو،
- سیستم کنترل بخار بنزین،
- سنسور دنده عقب،
- تنظیم ارتفاع صندلی راننده،
- تنظیم ارتفاع پست سری صندلی های جلو،
- تاشدن صندلی های عقب،
- سیستم صوتی رادی پخش،
- فرمان هیدرولیک،
- چراغ های مه شکن عقب و جلو،
- رینگ فولادی 14 اینچ،
- دماسنج در تیپ 5،