در سال 1388 شرکت خودروسازی سایپا، ماشین پراید 132 را به بازار معرفی کرد. همچنین این ماشین جزو خودروهای فیس لیفت حساب میشود که در کشور ما فروش خوبی دارد. در ادامه تیونینگ به بررسی جامع و کامل این خودرو میپردازد.
تولید کننده | سایپا |
---|---|
سال تولید | 1388 |
کشور سازنده | ایران |
طرح بندی | موتور جلو-محور جلو |
فاصله بین محورها | ۲۳۴۵ میلیمتر |
پهنا | ۱۶۰۵ میلیمتر |
گشتاور | 103 نیوتنمتر |
وزن خالص | 920 کیلوگرم |
خودروی پراید 132
خودروی پراید در گذشته یکی از خودروهای راحت و سطح بالا شناخته میشد و از امکانات بسیاری برخوردار بود و نسبت به ماشین پیکان دارای مزیتهایی همچون مصرف سوخت کمتر، کابین بی صداتر و طراحی قابل قبول بدنه در بین اکثر خودروهای اقتصادی بود.
مسئله این است که مدت زمان زیادی از عرضه جهانی این محصول گذشته است و در همان دوران هم خوش نام نبود. در همان سالها شرکت خودروسازی کیا موتورز کره جنوبی با این نماینده کم کیفیت خداحافظی کرد.
این خودرو از مزیتهای خاص خود برخوردار است اما به علت کیفیت پایین ساخت، قدیمی بودن پیشرانه و پلتفرم، ایمنی بسیار ضعیف، طراحی قدیمی و مشخصات نه چندان مناسب، نمیتواند هرگز پاسخگوی نیازهای امروزی به عنوان یک ماشین ایمن و مطمئن باشد.
طراحی داخلی خودرو
پس از ورود به کابین این خودرو با فضایی بی روح و پوشیده از پلاستیک خشک و حداقل امکانات جانبی آن روبهرو خواهید شد. کلیه این مشکلات برای این است که این خودرو اقتصادی تر باشد؛ اما جا داشت حداقل در خصوص کیفیت مونتاژ از دقت بیشتری بهرهمند میشدند.
تم اصلی کابین پراید 132 با توجه به نسخههای ابتدایی پراید از زیبایی بیشتری نسبت به پراید معمولی برخوردار است. با دریچههای تهویه دایره ای شکل و بهرهمندی از خطوط منحنی در مقایسه با داشبورد قدیمی برند این خودرو مدرن تر است.
تو دریهای یکپارچه هم با توجه به بهبود ظاهر کابین دارای مقاومت بهتری در مقایسه با نوعهای قدیمی است و مشکل دفرمه شدن بخش فوقانی تو دریها، در این نسخه تا حد زیادی حل شده است.
یکی از نکات جالب در مورد کابین این مدل، فضای قابل قبول پا در بخش عقب است. در حقیقت به دلیل عرض کم بدنه، فضای کافی برای 3 سرنشین بزرگسال موجود است، اما جای پا این خودرو از خودروی پژو 206 بهتر است.
در حقیقت این مدل محصولات به دلیل استانداردهای ایمنی پایین دارای شیشههای بزرگ و ستونهای باریک میباشند که در نهایت برای رانندگی شهری به راننده حس تسلط خوبی میدهد.
طراحی ظاهری پراید 132
زمانی که پراید کرهای با قطعات فابریک را بیابید و در کنار خودروی سایپا 131 (فیس قدیم) قرار بدهید، متوجه تغییرات بسیار زیادی خواهید شد؛ این تغییرات به نوعی نبوده که ظاهر اتومبیل را دست خوش تفاوتی کنند، اما نسخه 132 با چراغها، جلو پنجره، سپرها، کاپوت و صندوق عقب جدید سبب شده تا چهرهای کاملا متفاوت را به نمایش بگذارد.
در این تغییر چهره نقص هایی در بحث هارمونی این خودرو قابل روییت است؛آ اما به هر حال این ماشین توانسته اختلاف ظاهری محسوسی نسبت به مدلهای قدیمی ایجاد کرده و چهرهی تکراری ماشین را مقداری جدیدتر نشان دهد.
مانند کلیه فیس لیفتها، نیم رخ ماشین تفاوت چندانی با مدل قدیمی خود ندارد؛ به غیر از حذف لچکی عقب در سالهای اخیر، در سایر بخشهای جانبی تغییر اعمال نشده است. اما در قسمت دماغه و بخش انتهایی شاهد نمایی اسپرتتر هستیم.
ایمنی خودروی pride 132
شاید مهمترین ضعف پراید بحث ایمنی آن است، در حقیقت ستونها، شاسیها و ورقهای استفاده شده روی این خودرو، از قدرت مقاومت بالایی در جذب ضربات ندارند. مهندسین قدیمی در این حوزه هم قادر نبودند برای بهبود وضعیت آن کاری بکنند.
پراید 132 در سرعتهای بالا آسیب پذیرتر است اما برای استفادهی شهری در سرعتهای معمولی، مناسب است.
مشخصات فنی
پیشرانه این ماشین در این سالها تغییرات بسیاری را در خود دیده است. در ابتدا سیستم سوخت رسانی انژکتوری با مدل کاربراتوری قدیمی جایگزین شد و بعد از آن هم تغییرات دیگری برای بهبود قدرت و وضعیت آلایندگی در سطح یورو 4 صورت گرفت.
این خودرو از 8 سوپاپ استفاده میکند و میتواند در بهترین شرایط 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در حقیقت سایپا 132 با در نظر گرفتن اصلاحات به ازای هر لیتر حجم موترو فقط 54 اسب بخار قدرت تولید میکند.
این عدد برای خودروهای تنفس طبیعی مدرن امروزی باید بالاتر از 75 باشد.
- كيسه هوای راننده و سرنشين جلو
- سیستم صوتی CD Player با قابليت پخش MP3
- سيستم راديو پخش 4 باندی مجهز به حافظه
- ترمز و پایداری ABS
- سيستم اتوماتيك قطع كننده سوخت هنگام تصادف
- حجم باک 37 لیتر
- استاندارد آلایندگی 2 یورو
- موتور: 4 سیلندر 8 سوپاپه
- حجم موتور: 1323 سی سی
- تنفس موتور: طبیعی
- انتقال نیرو: دیفرانسیل جلو
- حداکثر قدرت: 52 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
- حداکثر گشتاور: 103 نیوتن متر در 2800 دور در دقیقه
- جعبه دنده: 5 دنده دستی
- شتاب 0 تا 100: 15.5 ثانیه
- حداکثر سرعت: 156 کیلومتر در ساعت
- وزن: 850 کیلوگرم
- اندازه (میلیمتر): 3952 طول - 1605 عرض - 1455 ارتفاع
جمع بندی
در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی پراید 132 پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین pride 132 در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.