این ماشین یکی از محصولات ایران خودرو بشمار میرود که سال 91 در لیست تولیدات این کمپانی قرار گرفت. این خودرو نسخه ارزانتری از پژو 206 صندوق دار محسوب میشود. در تیونینگ به بررسی جامع خودروس رانا میپردازیم.
تولید کننده | ایران خودرو |
---|---|
سال تولید | 1391 |
کشور سازنده | ایران |
طرح بندی | موتور جلو-محور جلو |
فاصله بین محورها | ۲٬۴۴۵ میلیمتر |
پهنا | ۱٬۶۸۴ میلیمتر |
گشتاور | 142 نیوتنمتر |
وزن خالص | ۱٬۱۳۳ کیلوگرم |
معرفی خودروی رانا
این ماشین یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که بزرگترین تولید کننده خودرو در ایران محسوب میگردد. در حقیقت هدف اصلی تولید این ماشین، نسخه ارزان شده پژو 206 صندوق دار بود. خودروی رانا ابتدا با تیپ EL به بازار عرضه شد، و در ادامه مدل پلاس و تیپهای دیگر عرضه شد.
در سال 92 تیپ ال ایکس آن نیز وارد بازار شد که تغییرات چشمگیری در مقایسه با نسخه قبلی خود دارد مانند:
- بهبود کیفیت کابین
- حسگر فاصله سنج عقب
- دارای شیشه بالابر برقی عقب
- نمایشگر کامپیوتری سفری روی داشبورد
- مجهز به بلندگو روی درب عقب
بررسی ظاهر خودروی رانا
با توجه به طراحی ظاهری این ماشین میتوانید متوجه شوید که این نوع خودرو در حقیقت نسخهی فیس لیفت پژو 206SD است، ولی دارای تغییراتی در قسمت جلو و عقب است.
نمای جانبی خودروی رانا نیز مشابه 206SD است و تغییر خاصی در آن دیده نمیشود.
در طراحی نمای جلویی این ماشین دو کاسه چراغ نسبتا کشیده به فرمی ساده و چهار ضلعی شکل در دو طرف یک جلو پنجرهای افقی با زمینه مشبک قرار گرفتهاند.
همانطور که در تصاویر مشخص است، روی سپر این خودرو فضای بین مه شکن و چراغها نسبتا زیاد است و هیچ طراحی یا جزئیات خاصی روی آن بکار نرفته است.
طراحی داخلی خودرو RUNNA
زمانی که شما وارد کابین خودروی رانا میشوید، انبوهی از پلاستیکهای خشک و کم کیفیت توجه شما را جلب میکند و جذابیتی که منتظر آن بودید را نمیتوانید مشاهده کنید.
البته این طراحی و کیفیت متریال داخل کابین، در مقایسه با خودروهایی مانند ال 90 و یا داشبورد مدلهای مختلف 405، چندان هم کیفیت پایینی ندارد.
در طراحی داشبورد و رویه دربهای رانا، تغییرات زیادی نسبت به 206 رخ داده است که البته جذابیت آن را نیز پایین آورده است.
طرح سه شاخه غربیلک فرمان هم جذابیت بالایی ندارد و پنل کیلومتر شمار هم جنبه اسپورت بودن 206 را منتقل نمیکند.
مزیتهای خودروی رانا
- طراحی ظاهری متقاعدکننده
- مصرف سوخت کم
- قیمت متعادل در مقایسه با 206 و ال 90
- گستردگی لوازم یدکی
- خدمات پس از فروش
- قدرت ترمزگیری مناسب
معایب خودرو
- فضای نسبتا محدود ردیف عقب
- متریال نامرغوب فضای داخل
- عایق کاری ضعیف
- نفوذ زیاد صدا
وضعیت فروش RUNNA در ایران
خودروی رانا در دسته محصولات اقتصادی و پرفروش بازار ایران قرار گرفته است؛ به همین دلیل به لحاظ وضعیت فروش در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و با مشکلات خاصی درگیر نیست.
با این وجود گرمی بازاری که برای پژو 206 صندوق دار، ال 90 و یا حتی پژو پارس است، برای این ماشین از رونق کمتری برخوردار است.
رانا پلاس
نسخه فیسلیفت شدهی این ماشین با نام رانا پلاس در اواسط سال ۹۹ معرفی شد. این نسخه با نسخه قبلی تفاوتهایی از لحاظ ظاهر و امکانات دارد.
در نمای بیرونی ماشین نسبت به نسخه قبلی تغییرات چندانی رخ نداده است و عمده تغییرات در چراغهای خودرو است. بیشترین تغییرات این خودرو نسبت به رانا معمولی در زمینه امکانات است. این خودرو دارای امکاناتی از قبیل موارد زیر میباشد:
- سامانه کنترل پایداری
- کروز کنترل
- سامانه تنظیم فشار باد تایرها و فرمان
- ایربگ راننده و سرنشین
- فرمان هیدرولیک
- تهویه مطبوع دستی
- سیستم صوتی با 4 اسپیکر
- چراغهای مه شکن جلو و عقب
- چراغ خطر سوم
- تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل
- تنظیم آینههای جانبی برقی
- شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب
- ایموبلایزر
- هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز
- حسگر پارک عقب
- قفل مرکزی با ریموت کنترل
- صندلیهای راننده و جلو با تنظیم دستی
- پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی
- ستون فرمان جمع شونده تلسکوپی
- صفحه نمایشگر ال سی دی تک رنگ روی داشبورد
- دما سنج
- چراغ بدرقه
- ترمز ضد قفل ABS
- توزیع نیروی ترمز EBD
- ترمزهای جلو و عقب دیسکی به جز مدلهای جدید
مشخصات رانا | حجم/ میزان/ تعداد |
---|---|
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سی سی |
نوع موتور | TU5 |
حداکثر قدرت | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
شتاب | ۱۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
سیستم فرمان | هیدرولیکی |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون با میله پیچشی |
سیستم تعلیق عقب | بازویی با میله پیچشی و میله تقویتی |
نوع بدنه | سدان جمع و جور |
نوع رینگ | فولادی |
نوع شاسی | یکپارچه |
ترمز جلو | دیسکی خنکشونده |
ترمز عقب | دیسکی |
کد کلاس (های) خودرو | ۶۱۰۰۶–۶۱۰۱۳ |
---|---|
نوع موتور | TU5 |
حجم موتور (cc) | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۱۰٫۵ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش الکترونیکی چند نقطهای |
استاندارد حد آلایندگی | یورو ۴ و یورو ۵ که به تازگی روی این خودرو نصب شده |
حداکثر سرعت (km/h) | ۲۰۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر) خارج شهر (لیتر) | ۵٫۴ |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر) ترکیبی (لیتر) | ۶٫۶ |
طول خودرو (mm) | ۴۲۹۲ |
عرض خودرو(mm) | ۱۶۸۴ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۵۳ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۴۴۵ |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۰۹ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۵۰ |
حجم فضای صندوق عقب (دسیمتر مکعب) | ۴۰۰ |
رقبای خودرو RANA
این خودرو نیز رقبای بسیار پر قدرتمندی در صنعت خودروسازی دارد که عبارتند از:
- پزو 405
- 206 صندوق دار
- ال نود
جمع بندی
در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی ذانا پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین RUNNA در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
1 نظر در “خودروی رانا؛ بررسی کامل مشخصات فنی و آپشنهای RUNNA”
عالی بود
تمام چیزهایی کهگفتید درسته
هرچند شرکت ایران خودرو شتاب این ماشین رو ۱۲ ثانیه اعلام کرده.اما با تعویض دنده مناسب تر،میشه به بهبودش کمک کرد