یکی از خودروهای ژاپنی که از سال 2003 در شرکت مزدا موتور تولید میشود همین ماشین است. مونتاژ نسل اول و دوم این خودرو به وسیله گروه خودروسازی بهمن در ایران صورت گرفت که در تیونینگ به بررسی و آشنایی خودروی مزدا 3 میپردازیم.
تولید کننده | مزدا |
---|---|
سال تولید | 2003 |
کشور سازنده | ژاپن |
طرح بندی | موتور جلو-محور جلو |
فاصله بین محورها | 2640 میلیمتر |
پهنا | 1755 میلیمتر |
گشتاور | 187 نیوتنمتر |
وزن خالص | 1260 کیلوگرم |
خودروی مزدا 3
مونتاژ نسل اول این خودرو از سال 86 تا 89 و نسل دوم آن از سال 89 با عنوان مزدا 3 نیو، توسط گروه خودروسازی بهمن در ایران صورت گرفت. در طول زمان، به دلیل کمبود قطعات موردنیاز، تولید این خودرو کاهش یافت و در مرداد ماه 93 رسما متوقف شد.
پس از تغییراتی که در شرایط تجاری و بین المللی در سال 94 صورت گرفت، قطعات این خودرو به تهران ارسال شد و این خودرو به دلیل محبوبیت و پرفروش بودن، مجددا در تهران مونتاژ شد و در نهایت 2000 دستگاه از این خودرو تولید گشت.
نمای داخلی مزدا 3
پس از ورود به کابین این ماشین با فضایی شیک و صمیمی روبهرو میشوید که با گذشت سالها از تولید آن، هنوز زیبا به نظر میرسد.
برای ساخت تمامی قطعات خودرو از متریال خوبی استفاده نشده است، اما با اطمینان میشود گفت که از قطعات بادوامی در این ماشین استفاده شده است؛ به غیر از محدودیت فضای پا برای سرنشینان پشتی، مشکل خاصی نیز در خودروی مزدا 3 دیده نشده است.
ماشین MAZDA 3، از صندوق عقب بسیار بزرگی برخوردار نیست اما به دلیل اهرمهای درب صندوق و دهانه ورودی بسیار خوب، فضای کارآمدی را در اختیار خریداران میگذارد.
طراحی MAZDA 3
در ابتدای عرضه این ماشین اکثر طراحی این خودرو به صورت معمولی و مشابه با اکثر محصولات هم دورهاش بود. اما با گذشت زمان و قدیمی شدن رقبای این خودرو، مشخص شد که طراحان این محصول تفکری آیندهنگر داشتهاند.
شاید نسل دوم این خودرو در مقابل خودروهای امروزی قدیمی به نظر برسد اما همین که در کنار اکثر خودروهای جدید مثل کیا سراتو YD وجه خود را حفظ کرده است کار بزرگی کرده است.
طراحی این خودرو بر اساس خطوط سیال و مواج صورت گرفته است که با رعایت سادگی و هماهنگی میان اجزا، باعث شد تا ماندگارتر از رقبای خود باشد.
مزدا 3 نیو در طول این 10 سال عرضه در کشور، کمترین میزان تغییرات را تجربه کرده است و به غیر از موارد جزئی مانند مهشکنهای جلو، محل قرار گیری مهشکن عقب و رینگ جدید تفاوت خاصی در آن مشاهده نمیشود.
ایمنی در خودروی مزدا 3
مسئله ایمنی در این ماشین به این صورت است:
- دارای سیستمهای ترمز و پایداری ABS ,EBD ,TRC ,DSC ,BA
- مجهز به 6 ایربگ
- کسب 5 ستاره از موسسه Euro-NCAP
نسلهای مختلف MAZDA
مزدا 3 از زمان معرفیاش در 2003 تا امروز، تحولات زیادی را تجربه کرده است.
نسل اول (2003-2009) با طراحی اسپرت و عملکرد قابل توجه در جاده شناخته شد، در حالی که نسل دوم (2010-2013) بهبودهایی در کیفیت ساخت و تکنولوژی داشت.
نسل سوم (2014-2018) با طراحی مدرن و امکانات پیشرفته، محبوبیت بیشتری پیدا کرد و نسل چهارم (2019 به بعد) با بهروزرسانیهای زیاد در داخل کابین و سیستمهای ایمنی، به انتخابی لوکس و پیشرفته تبدیل شد.
میزان مصرف سوخت
مصرف سوخت مزدا 3 بسته به نسل و موتور مختلفی که دارد، متغیر است. در نسل اول، مصرف سوخت مدلهای 1.6 لیتری در حدود 7 تا 8 لیتر در 100 کیلومتر بود.
در نسل دوم، مصرف سوخت به طور متوسط به 6.5 تا 7 لیتر در 100 کیلومتر کاهش یافت. نسل سوم MAZDA 3 با موتورهای جدیدتر، به مصرف سوخت کمتری در حدود 6 لیتر در 100 کیلومتر رسید و در نسل چهارم، به لطف بهبود تکنولوژیهای موتور و طراحی بهینه، مصرف سوخت حتی به حدود 5.5 لیتر در 100 کیلومتر کاهش پیدا کرده است.
- سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر لمسی
- قابلیت اتصال به Apple CarPlay و Android Auto
- سیستم صوتی با بلندگوهای با کیفیت بالا
- کروز کنترل
- دوربین دید عقب
- حسگر پارک جلو و عقب
- سیستم تهویه اتوماتیک
- صندلیهای چرمی با تنظیم برقی
- سیستم ورود بدون کلید
- استارت دکمهای
- سیستم ناوبری GPS
- سیستم هشدار تغییر لاین
- سنسور باران
- روشنایی اتوماتیک
- چراغهای LED جلو و عقب
- سیستم هشدار تصادف جلو و عقب
- ترمز خودکار اضطراری
- سیستم کمک راننده در حفظ فاصله با خودرو جلو
- دیلایت (چراغ روز)
- رینگهای آلومینیومی
- فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کنترل فشار باد تایرها
- شیشههای دودی عقب
- صندلیهای با گرمکن و سردکن
- کنترل دستی ارتفاع چراغها
- صفحه کیلومتر دیجیتال
- سیستم ورود به خودرو بدون کلید
- پنجرههای برق با عملکرد یکلمسی
تجهیزات رفاهی
- صندلیهای چرمی با تنظیمات برقی
- گرمکن و سردکن صندلیها
- سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک
- سقف پانورامیک
- سیستم صوتی با بلندگوهای BOSE
- صفحه نمایش لمسی 7 تا 8 اینچی
- قابلیت اتصال بیسیم به Apple CarPlay و Android Auto
- سیستم کنترل سرعت کروز
- سیستم ورود و استارت بدون کلید
- صندلیهای عقب تاشو
- نمایشگر دیجیتال در پشت فرمان
- دکمههای کنترلی بر روی فرمان
- نورپردازی داخلی قابل تنظیم
- شیشههای ضد UV
- شیشههای دودی عقب
تجهیزات ایمنی
- سیستم هشدار تصادف جلو و عقب
- سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- سیستم کنترل پایداری (ESC)
- سیستم کنترل کشش (TCS)
- سنسور پارک جلو و عقب
- سیستم هشدار خروج از لاین
- سیستم هشدار نقطه کور
- سیستم حفظ فاصله از خودرو جلو
- چراغهای LED اتوماتیک
- دوربین دید عقب
- ترمز ضد قفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کیسه هوای راننده و سرنشین
- کیسه هوای جانبی و پردهای
- سیستم کمک پارک
- سنسور باران
- حسگر نور برای تنظیم خودکار چراغها
- سیستم کمکی در سراشیبی (HDC)
ویژگی | مشخصات |
---|---|
موتور | 2.0 لیتری 4 سیلندر / 2.5 لیتری 4 سیلندر |
گشتاور | 187 نیوتن متر (موتور 2.0 لیتر) / 250 نیوتن متر (موتور 2.5 لیتر) |
شتاب صفر تا 100 کیلومتر | حدود 8 ثانیه (موتور 2.5 لیتری) |
حداکثر سرعت | 204 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.0 تا 7.0 لیتر در 100 کیلومتر (بسته به موتور و شرایط رانندگی) |
ظرفیت باک سوخت | 51 لیتر |
طول | 4,660 میلیمتر |
عرض | 1,795 میلیمتر |
ارتفاع | 1,450 میلیمتر |
وزن خودرو | حدود 1,300 کیلوگرم (بسته به تجهیزات و نسخه) |
سیستم تعلیق جلو | مکفرسون |
سیستم تعلیق عقب | مولتی لینک |
نوع فرمان | برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق |
نوع ترمزها | ترمز دیسکی خنک شونده جلو و عقب |
چرخها | رینگهای آلومینیومی 16 تا 18 اینچی |
سیستمهای ایمنی | ABS، EBD، ESC، TCS، کیسه هوای جلو و جانبی، سیستم هشدار تصادف جلو و عقب |
رقبای خودرو MAZDA 3
این خودرو نیز رقبای بسیار پر قدرتمندی در صنعت خودروسازی دارد که عبارتند از:
- هوندا سیویک: یکی از رقبای اصلی، با طراحی اسپرت و عملکرد قابل قبول.
- تویوتا کرولا: رقیب محبوبی در این کلاس است که بر روی قابلیت اعتماد و مصرف سوخت پایین تاکید دارد.
- فورد فوکوس: رقیبی با طراحی مدرن و ویژگیهای دینامیکی بالا.
- هیوندای الانترا: با طراحی جذاب و تکنولوژیهای پیشرفته، یکی دیگر از رقبای مطرح است.
- شورولت کروز: با قیمتی رقابتی و امکانات مناسب، در این رده حضور دارد.
جمع بندی
در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی مزدا 3 پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین MAZDA 3 در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.