این ماشین یکی از مدلهای تولید شده توسط شرکت خودروسازی ایران خودرو است که در تستهای ایمنی اروپایی توانسته امتیازات بسیار خوبی دریافت کند. در تیونینگ به بررسی کامل خودروی تارا و مشخصات فنی آن میپردازیم.
تولید کننده | ایران خودرو |
---|---|
سال تولید | 1399 |
کشور سازنده | ایران |
طرح بندی | موتور جلو-محور جلو |
فاصله بین محورها | ۲٬۶۵۲ میلیمتر |
پهنا | ۱٬۷۶۸ میلیمتر |
گشتاور | 144 نیوتنمتر |
وزن خالص | ۱٬۱۵۰ کیلوگرم |
خودروی تارا
این ماشین از نمونههای تولید شده توسط شرکت ایران خودرو است. این خودرو از سال 2020 بر پایه پلتفرم IKP1 شرکت ایران خودرو که یکی از نمونههای تغییر یافته پلتفرم PF1 پژو سیتروئن است، تولید میگردد. در حقیقت این خودرو با خودروهایی مانند پژو 208، پژو 2008 و سیتروئن سی- الیزه پلتفرم مشترکی دارد.
این ماشین توسط شرکت ایران خودرو به صورت اختصاصی طراحی نشده است؛ طراحان پلتفرم این خودرو را از ماشین دیگری به نام پژو 301 الهام گرفتهاند.
خودروی تارا به طور کلی در 2 مدل عرضه میشود:
- دنده دستی
- دنده خودکار
6 سرعته اتوماتیک
طراحی بدنه خودروی تارا
طراحان این ماشین با حفظ فرم بدنه پژو 301، نمای عقب خودرو را به صورت کامل تغییر دادند تا بتوانند خودرویی متمایز را به بازار ایران وارد کنند؛ اما متاسفانه کار دلنشین و جذاب نشد به طوریکه میتوانید به راحتی عدم تطابق طرح چهره، فرم کلی بدنه و نمای جانبی خودرو را تشخیص دهید.
طراحی بدنه این خودرو توسط آقای کامران غزلی، طراح خودروهای دنا و دنا پلاس در ایران خودرو بوده است.
طراحی داخلی TARA
در طراحی داخلی این خودرو نسبت به سایر خودروهای تولید ایران، از متریال بهتری استفاده شده است.
داخل کابین آن تقریبا ظرفیت 4 تا 5 سرنشین بزرگسال را دارا است.
در نهایت میتوان گفت اوضاع فضای داخلی خودروی تارا نسبت به نمای بیرونی آن خیلی بهتر است.
نمای جانبی ماشین تارا
در طراحی این ماشین با توجه به طرح اولیه شرکت پژو از خطوط ملایم با زوایای نرم بهره گرفته شده است تا نسبت به پژو 301 خانوادگیتر باشد.
طراحان شرکت ایران خودرو طرح چراغها، جلو پنجره و المانهای روی سپر را با بهرهگیری از خطوط صاف به کمک زوایای شکسته ترسیم کردهاند تا بتوانند جلوهای نسبتا اسپرت ستیزهجویانه برای پست و انتهای جلوی خودروی تارا به وجود بیاورند.
در نمای عقب خودرو با توجه به رایج شدن بهرهگیری از طرح چراغهای پیوسته در اکثر خودروهای نسل جدید، میتوانید شاهد این تکنیک در نمای پشت این ماشین هم باشید.
فرم چراغهای این خودرو نسبتا زمخت و با حداقل ضخامت طراحی شده است که در نهایت میتوان گفت با استفاده از مد روز در طراحی آنها نسبتا طرحی اسپرت به نمایش گذاشتهاند.
طراحی ماشین TARA
قسمتهای مختلفی از این خودرو مانند قالب جانبی، کابین و فریم سقف با پژو 301 مشترک است.
بیشترین تغییرات در طراحی جلو و عقب ماشین صورت گرفته است.
ایران خودرو ادعا کرده است که 90% قطعات خودروی تارا تولید داخل است.
اما همچنان نشان تجاری و نام شرکت پژو روی قطعات و مجموعههای ساخت داخل مانند موتور به چشم میخورد.
ایمنی خودروی تارا
این خودرو از آزمونهای ایمنی عابر پیاده در تصادفات جادهای با موفقیت عبور کرده است. نتایج این آزمون نیز مورد تایید مراجع رسمی بین المللی قرار گرفته است.
آزمونهای ایمنی در مراکز تست معتبر اسپانیا، اروپا و آلمان طبق استانداردهای روز بین المللی با حضور بازرسان و نمایندگان قانونی مراجع صدور تاییدیه اروپایی ایمارک (E-mark) صورت گرفت و خودروی تارا توانست نتایج بسیار عالی کسب کند.
در واقع میتوان گفت TARA اولین خودروی ایرانی بود که برای ورود به بازار اروپا آمادگی لازم را داشت.
نام تارا
شرکت ایران خودرو برای نامگذاری خودروی جدید خود به سراغ اسامی ایرانی رفته است. این شرکت بیان کرده است که: “ما نام ماشین جدید خود را از بین اسامی زیبای ایرانی انتخاب کردهایم. تارا به معنی ستاره است و این خودرو نیز قرار است ستارهای در آسمان شرکتهای خودروسازی باشد.”
مدل دندهی دستی:
- موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس
- گیربکس ۶ سرعته دستی
- فرمان برقی
- کروز کنترل
- سیستم کنترل پایداری (ESP)
- سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- سیستم تهویه دستی
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی
- دوربین و سنسور عقب
- چراغهای روشنایی روز (DRL)
- آینههای جانبی برقی با گرمکن
- سیستم صوتی با ۶ بلندگو
مدل اتوماتیک:
- موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس
- گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
- فرمان برقی
- کروز کنترل و محدودکننده سرعت
- سیستم کنترل پایداری (ESP)
- سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)
- سیستم کمکی حرکت در سرازیری (HDC)
- کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت اتصال تلفن هوشمند
- دوربین و سنسور عقب
- سنسور باران
- چراغهای روشنایی روز (DRL)
- آینههای جانبی برقی تاشو با گرمکن
- سیستم صوتی با ۶ بلندگو
- ورود و استارت بدون کلید
- شارژر بیسیم گوشی
نوع | تجهیزات رفاهی | ایمنی خودرو |
---|---|---|
مدل دستی |
|
|
مدل اتوماتیک |
|
|
مشخصات | مدل دستی | مدل اتوماتیک |
---|---|---|
موتور | 1.6 لیتری TU5 پلاس | 1.6 لیتری TU5 پلاس |
قدرت موتور | 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه | 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
گشتاور | 144 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه | 144 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 | 12.5 ثانیه | 13 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت | 190 کیلومتر در ساعت |
ظرفیت باک | 50 لیتر | 50 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ با قابلیت ارتقا به یورو ۶ | یورو ۵ با قابلیت ارتقا به یورو ۶ |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | تورشن بیم | تورشن بیم |
ترمز جلو | دیسکی خنکشونده | دیسکی خنکشونده |
ترمز عقب | دیسکی | دیسکی |
رقبای خودرو TARA
این خودرو نیز رقبای بسیار پر قدرتمندی در صنعت خودروسازی دارد که عبارتند از:
- شاهین پلاش
- دنا پلاس
- جک J4
- آریزو 5
- بسترن B30
جمع بندی
در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی تارا پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین TARA در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.