این ماشین، در بین محصولات تولید شده ایران خودرو محصولی متفاوت است و تمایل این خودروساز به ایجاد تغییر در مدلهای قدیمی خود را نشان میداد. در تیونینگ به بررسی کامل و جامع این خودرو میپردازیم.
تولید کننده | ایران خودرو |
---|---|
سال تولید | 1396 |
کشور سازنده | ایران |
طرح بندی | موتور جلو-محور جلو |
فاصله بین محورها | ۲۶۷۱ میلیمتر |
پهنا | ۱۷۲۰ میلیمتر |
گشتاور | 215 نیوتنمتر |
وزن خالص | ۱۲۵۸ کیلوگرم |
خودروی دنا پلاس
این ماشین، یکی از خودروهای متفاوت ایران خودرو به شمار میرود. این خودرو جدید نیست و نمونه اسپرتتر دنا محسوب میگرد؛ به عبارتی فیس لیفت مدل قدیمی سمند است که وارد بازار ایران شده است.
با این وجود ورود این خودرو نقطه عطفی در تغییر رویه خودروسازان داخلی و توجه بیشتر آنها به نیازهای روز جامعه است. این خودرو در ابتدا با پیشرانه 1.7 لیتری ef7 به مشتریان ارائه شد، اما پس از مدتی نمونه توربو شارژ تحت عنوان دنا پلاس توربو به بازار معرفی گشت.
طراحی داخلی خودرو
داخل این خودرو نسبت به اکثر محصولات این شرکت خودروسازی تفاوت دارد.
طراحی داخلی خودروی دنا پلاس مجلل و چشم نواز طراحی شده است. اگرچه نمیتوانیم کابین این خودرو را با خودروهای لوکس خارجی مقایسه کنیم اما در بین محصولات هم رده داخلی و یا حتی چینی، میتوان نمره مناسبی برای این سبک در نظر گرفت.
سبک طراحی داشبورد آن میتواند یادآور محصولات قدیمی شرکت خودروسازی هیوندای همچون خودرو سوناتا YF باشد.
کابین این ماشین از پلاستیک با کیفیت معمولی تولید شده و فضایی نسبتا جادار برای خانواده 5 نفره فراهم کرده است.
گنجایش 500 لیتری صندوق عقب میتواند برای قرار گیری اسباب و وسایل مورد نیاز در زمان مسافرت بسیار مناسب باشد.
طراحی بیرونی ماشین دنا پلاس
چهره DENA+ نسبت به اکثر تولیدات ایران خودرو دارای المانهای ظاهری اسپرت و جسورانهتری است. حالت ستیزه جویانه چراغها و چلو پنجره با نقش و نگارهای روی سپر، چهرهای قاطع و مصمم از سمند را نشان میدهد.
در نمای جانبی این خودرو میتوانید امتداد خط شانهای از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو و سایر حجم پردازی های اعمال شده در این نما، جلوهای عضلانی و مهیجتر را مشاهده کنید.
سایز و طرح فریم پنجره ها بخصوص در بخش عقب کمی نامتجانس است و سبب کاهش جذابی بصری این قسمت میشود.
نمای عقب آن به دلیل وجود چراغ های یک تکه تقریبا بزرگ، ساده و زیبا است اما چندان با طرح جلو خودرو هماهنگ نیست.
امنیت ماشین Dena plus
آغاز ساخت این خودرو از طراحیهای کامپیوتری و نرم افزاری بود و بعد از بروزرسانی طراحی در قسمتهای فنی و اصلاح جزییات، به مرحله تولید نمونههای آزمایشی و سپس بعد از انجام تست ایمنی و تصادف، به مرحله محصول رسید.
این خودرو با طراحی و نصب کیسههای هوای جانبی و چهار ایربگ به بازار عرضه شد.
تست های ایمنی که روی این خودرو پیاده شد به این صورت است: دنا پلاس برای تستهای ایمنی به کشور آلمان فرستاده شد و در تستهای ایمنی که در آن کشور گذراند، موفق شد تا 4 ستاره ایمنی دریافت کند.
مصرف سوخت و استاندارد خودرو
- مصرف سوخت خارج از شهر: 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر
- مصرف سوخت ترکیبی: 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر
- حجم باک: 60 لیتر
- استاندارد آلایندگی: یورو 4
میزان مصرف سوخت
- مصرف سوخت این خودرو داخل شهر 9.9 لیتر در هر صد کیلومتر
- مصرف سوخت خودر دی اس 5 خارج از شهر 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر
- مصرف سوخت ترکیبی ماشین دی اس5، 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر
- حجم باک 60 لیتر
- استاندارد آلایندگی یورو 5
شتاب 0 تا صد این خودرو، 13.5 ثانیه است و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر میباشد.
در نسخه توربو دنا پلاس، شتاب 0 تا صد، 10 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز در هر 100 کیلومتر، 7.9 لیتر است.
مقایسه مدلهای مختلف این خودرو
دنا پلاس | دندهای | توربو | توربو اتوماتیک |
محور محرک | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
حجم موتور | ۱۶۴۶ سی سی | ۱۶۴۵ سی سی توربوشارژ | ۱۶۴۵ سی سی توربوشارژ |
نوع موتور | EF7 | EF7 TC | EF7 TC |
حداکثر قدرت | ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور دقیقه |
۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۵۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه |
۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ – ۴۸۰۰ دور در دقیقه |
۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ – ۴۸۰۰ دور در دقیقه |
شتاب | ۱۳.۵ ثانیه | ۱۰ ثانیه | ۱۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ |
انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۹۴ لیتر در صد کیلومتر |
۷.۹۴ لیتر در صد کیلومتر |
۸.۱ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | یورو ۴ | یورو ۴ |
سیستم فرمان | هیدرولیک | هیدرولیک | برقی |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون | مک فرسون | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | فنر پیچشی | فنر پیچشی | فنر پیچشی |
نوع بدنه | سدان خانوادگی | سدان خانوادگی | سدان خانوادگی |
نوع رینگ | آلومینیومی | آلومینیومی | آلومینیومی |
نوع شاسی | یکپارچه | یکپارچه | یکپارچه |
ترمز جلو | دیسکی خنکشونده | دیسکی خنکشونده | دیسکی خنکشونده |
ترمز عقب | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
- سانروف
- طرح جدید دستهدنده
- سیستم روشنایی موقت در محیطهای تاریک
- تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل
- نمایشگر دمای محیط
- آنتن سقفی (Shark fin)
- سیستم عیبیابی هوشمند (مالتی پلکس)
- بلندگوهای جلو و عقب
- ترمز ضد قفل ABS و EBD
- ترمز جلو ديسكی خنك شونده
- ترمز عقب ديسكی
- مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل
- داراي مانيتور مالتي مديا
- بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر
- فرمان هیدرولیک
- سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)
- سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزی ورود غير مجاز
- دوربين ديد عقب
- هشداردهنده موانع
- سيستم كنترل بخار بنزين
- شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد)
- نمايشگر دمای محيط
- كارت طلايي 4 ستاره
- کروز کنترل
- حسگر پارک عقب
- دزدگیر فابریک
- ترمز ضد قفل
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز
- دی لایت
- چراغ مه شکن جلو و عقب
- چراغ بدرقه
- نورپردازی داخلی
- فرمان با روکش چرم
- نمایشگر لمسی 7 اینچی
- سیستم صوتی دارای ۶ اسپیکر
- راه یاب
- دوربین عقب
- بلوتوث
- USB
- گیرنده تلویزیون (سفارشی)
- ۲ یا ۴ ایربگ (بسته به نوع تیپ)
- کمربندهای پیشکشنده و محدودکننده
- تهویه اتومات
- صندلیهای جلو ۸ حالته برقی
- سانروف (سفارشی)
- آینههای جانبی تاشونده برقی
- آنتن کوسهای
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1646 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 13.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 189 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1258 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4559 طول – 1720 عرض – 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر |
تجربه رانندگی با خودروی دنا+ توربو
در این خودرو، مکانیزم توربو کمی دیرتر به مدار وارد می شود اما به خوبی قادر است هجوم گشتاور را به چرخ های جلو حس کند. توربو شارژ برای تقویت پیشرانه به در و دیوار نمیزند و از صدای اضافی برخوردار نیست. این را باید مستقیم مدیون مبدل گشتاور بدانیم. گیربکس با افزایش rpm به راحتی دندهها را بالاتر میبرد. تعویض دنده به صورت دلخواه راننده یا حالت تیپ ترونیک در مدل توربو اتوماتیک، بر اساس ابتداییترین تعریف ممکن صورت میگیرد.
این مورد به نرمترین حالت ممکن اتفاق میافتد و میتوانید اطمینان داشته باشید که از این ظرافت در تعویض شگفت خواهید شد. زمانی که نمیخواهید صدای پودر شدن چرخ دندهها به گوشتان برسد، از معکوسهای بی مورد در سرعتهای بالا پرهیز کنید. به عبارتی ایران خودرو میتوانست به سراغ گیربکسهای فانتزی CVT برود، اما حداقل دست روی 6 سرعته گذاشت تا اوضاع کشش و سرعت در این خودرو بهتر باشد.
عمکرد ترمزها در این خودرو تا حدودی حرفهای تر از سابق است. این حجم از گشتارو در صورت نصب ترمزهای معمولی، به گردن راننده خواهد بود. دست کم تا زمانی که لنتها و دیسکهای خودرو نو هستند، شما میتوانید روی ترمزگیریهای دقیق آن حساب کنید. گشتاور در دندههای بالا تا حدودی از دست میرود. هرچند این پدیده طبیعی است که بیشترین گشتاور، در دور موتور معینی به دست آید.
اما در پیشرانههای توربو میتوانید افت دور موتور را در دنده پایین با رشد آن در دنده بالایی را ببینید که جبران خواهد شد. به عبارتی با وجود شتاب اولیه قابل قبول این خودرو، شتاب ثانویه در دندههای بالاتر به صورت پایدار نخواهد بود. این خودرو دارای سیستم تعلیق قدیمی است که با بیتوجهی با افزایش گشتاور همچنان استاندارد است.
جمع بندی
در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی دنا پلاس پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین Dena Plus در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.