ایرانخودرو

خودروی دنا پلاس: بررسی صفر تا صد خودروی دنا پلاس

خودروی دنا پلاس: دنا پلاس در بین محصولات تولید شده ایرانخودرو محصولی متفاوت است و تمایل این خودروساز به ایجاد تغییر در مدل های قدیمی خود را نشان میداد. در تیونینگ به بررسی کامل و جامع این خودرو می پردازیم.

خودروی دنا پلاس

ماشین دنا پلاس یکی از خودروهای متفاوت ایرانخودرو بشمار می رود.

این خودرو جدید نیست و نمونه جدید و اسپرت تر دنا محسوب می شود، بعبارتی فیس لیفت مدل قدیمی سمند است که وارد بازار ایران شده است، با این وجود ورود این خودرو نقطه عطفی در تغییر رویه خودروسازان داخلی و توجه بیشتر آن ها به نیازهای روز جامعه است.

این خودرو در ابتدا با پیشرانه 1.7 لیتری ef7 به مشتریان ارائه شد اما پس از مدتی نمونه توربو شارژ تحت عنوان دنا پلاس توربو به بازار معرفی شد.

خودروی دنا پلاس

طراحی بیرونی ماشین دنا پلاس

چهره DENA+ نسبت به اکثر تولیدات ایران خودرو دارای المان های ظاهری اسپرت و جسورانه تری است.

حالت ستیزه‌جویانه چراغ ها و چلوپنجره با نقش و نگارهای روی سپر چهره ایی قاطع و مصمم ز سمند را نشان می دهد.

در نمای جانبی این خودرو می توانید امتداد خط شانه ایی از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو و سایر حجم پردازی های اعمال شده در این نما، جلوه ایی عضلانی و مهیج تر را مشاهده کنید.

سایز و طرح فریم پنجره ها بخصوص در بخش عقب کمی نامتجانس است و سبب کاهش جذابی بصری این قسمت میشود.

نمای عقب آن به دلیل وجود چراغ های یک تکه تقریبا بزرگ، ساده و زیبا است اما چندان با طرح جلو خودرو هماهنگ نیست.

طراحی بیرونی ماشین دنا پلاس

طراحی داخلی خودرو دنا پلاس

داخل این خودرو نسبت به اکثر محصولات این شرکت خودروسازی تفاوت دارد.

طراحی داخلی خودروی دنا مجلل و چشم نواز طراحی شده است، اگرچه نمی توانیم کابین این خودرو را با خودروهای لوکس خارجی مقایسه کنیم اما در بین محصولات هم رده داخلی و یا حتی چینی می توان نمره مناسبی برای این سبک در نظر گرفت.

سبک طراحی داشبورد دناپلاس می تواند یادآور محصولات قدیمی شرکت خودروسازی هیوندا همچون خودرو سوناتا YF باشد.

کابین دنا پلاس از پلاستیک با کیفیت معمولی تولید شده و فضایی نسبتا جادار برای خانواده 5 نفره فراهم کرده است.

البته گنجایش کابین این ماشین در مقایسه با رقبا کمتر است و سبب شده تا فضایی تنگ تر ایجاد کند.

گنجایش 500 لیتری صندوق عقب می تواند برای قرار گیری اسباب و وسایل موردنیاز در زمان مسافرت بسیار مناسب باشد.

طراحی داخلی خودرو دنا پلاس

امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس

این ماشین نسبت به تولیدات مشابه از امکانات و تجهیزات گسترده تری نسبت به تولیدات داخلی برخوردار است. از جمله مهم ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کروز کنترل،
  • حسگر پارک عقب،
  • دزدگیر فابریک،
  • ترمز ضد قفل،
  • توزیع الکترونیکی نیروی ترمز،
  • دی‌لایت،
  • چراغ مه شکن جلو و عقب،
  • چراغ بدرقه،
  • نورپردازی داخلی،
  • فرمان با روکش چرم،
  • نمایشگر لمسی هفت اینچی،
  • سیستم صوتی ۶ اسپیکر،
  • رهیاب،
  • دوربین عقب،
  • بلوتوث،
  • USB،
  • گیرنده تلویزیون (سفارشی)،
  • ۲ یا ۴ ایربگ (بسته به نوع تیپ)،
  • کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده،
  • تهویه اتومات،
  • صندلی‌های جلو ۸ حالته برقی،
  • سانروف (سفارشی)،
  • آینه‌های جانبی تاشونده برقی،
  • آنتن کوسه‌ای،
مصرف سوخت ماشین دنا پلاس

مصرف سوخت دنا پلاس

شتاب 0 تا صد دنا پلاس 13.5 ثانیه به طول می انجامد، و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر می باشد.

مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس معمولی در هر 100 کیلومتر بر ساعت 7.9 لیتر است.

در نسخه توربو دنا پلاس شتاب 0 تا صد 10 ثانیه و حداکثر سرعت آن 205 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر 100 کیلومتر 7.9 لیتر است.

مقایسه دنا پلاس با سایر مدل ها

دنا پلاسدنده‌ایتوربوتوربو اتوماتیک
محور محرکدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
حجم موتور۱۶۴۶ سی سی۱۶۴۵ سی سی توربوشارژ۱۶۴۵ سی سی توربوشارژ
نوع موتورEF7EF7 TCEF7 TC
حداکثر قدرت۱۱۵ اسب بخار
در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
۱۵۰ اسب بخار
در ۵۵۰۰ دور دقیقه
۱۵۰ اسب بخار
در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور۱۵۷ نیوتن متر
در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
۲۱۵ نیوتن متر
در ۲۲۰۰ – ۴۸۰۰ دور در دقیقه
۲۱۵ نیوتن متر
در ۲۲۰۰ – ۴۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب۱۳.۵ ثانیه۱۰ ثانیه۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت۱۸۹ کیلومتر بر ساعت۲۰۵ کیلومتر بر ساعت۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر۴۴۴
تعداد سوپاپ۱۶۱۶۱۶
انتقال قدرت۵ سرعته دستی۵ سرعته دستی۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی۷.۹۴ لیتر
در صد کیلومتر
۷.۹۴ لیتر
در صد کیلومتر
۸.۱ لیتر
در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۴یورو ۴یورو ۴
سیستم فرمانهیدرولیکهیدرولیکبرقی
سیستم تعلیق جلومک فرسونمک فرسونمک فرسون
سیستم تعلیق عقبفنر پیچشیفنر پیچشیفنر پیچشی
نوع بدنهسدان خانوادگیسدان خانوادگیسدان خانوادگی
نوع رینگآلومینیومیآلومینیومیآلومینیومی
نوع شاسییکپارچهیکپارچهیکپارچه
ترمز جلودیسکی خنک‌شوندهدیسکی خنک‌شوندهدیسکی خنک‌شونده
ترمز عقبدیسکیدیسکیدیسکی

ابعاد و اندازه های دنا پلاس

طول۴۵۵۹ میلیمتر
عرض۱۹۴۴ میلیمتر
ارتفاع۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص۱۲۵۸ کیلوگرم (دنده‌ای) / ۱۲۶۲ کیلوگرم (توربوشارژ)
۱۴۰۰ کیلوگرم (توربوشارژ اتوماتیک)
حجم مخزن سوخت۶۰ لیتر
قطر رینگ۱۵ اینچ (دنده‌ای) / ۱۶ اینچ (توربوشارژ – اتوماتیک)
چرخ جلو و عقبR15 195/60 (دنده‌ای)
R16 205/50 (توربوشارژ – اتوماتیک)
حجم صندوق عقب۵۰۰ لیتر
تعداد سرنشین۵ نفره

امکانات دنا پلاس توربو شارژ دستی

خودروی دنا پلاس دارای امکانات بسیار مناسبی است این امکانات عبارت است از:

  • سانروف،
  • کروز کنترل،
  • طرح جدید دسته‌دنده،
  • دی لایت،
  • سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک،
  • تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل،
  • نمایشگر دمای محیط،
  • آنتن سقفی (Shark fin)،
  • سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)،
  • مانیتور ۷ اینچ لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل،
  • بلندگوهای جلو و عقب،

تجربه رانندگی با خودرو دنا پلاس توربو

بلوک 6 سرعته توانسته تا کار خود را به خوبی انجام دهد. مکانیزم توربو کمی دیرتر به مدار وارد می شود اما به خوبی قادر است هجوم گشتاور را به چرخ های جلو حس کند.

توربو شارژ برای تقویت پیشرانه به در و دیوار نمی زند و از صدای اضافی برخوردار نیست.

این را باید مستقیم مدیون مبدل گشتاور بدانیم. گیربکس با افزایش rpm به راحتی دنده ها بالاتر می برد.

تعویض دنده به صورت دلخواه راننده یا حالت تیپ ترونیک در دنا پلاس توربو اتوماتیک براساس ابتدایی ترین تعریف ممکن صورت می گیرد.

این مورد به نرم ترین حالت ممکن اتفاق می افتد و می توانید اطمینان داشته باشید که از این ظرافت در تعویض شگفت خواهید شد.

زمانی که نمی خواهید صدای پودر شدن چرخ دنده ها به گوشتان برسد از معکوس های بی مورد در سرعت ها بالا پرهیز کنید.

بعبارتی ایرانخودرو می توانست به سراغ گیربکس های فانتزی CVT برود اما حداقل دست روی 6 سرعته گذاشت تا اوضاع کشش و سرعت در این خودرو بهتر شود.

عمکرد ترمزها در این خودرو تا حدودی حرفه ایی تر از سابق است. این حجم از گشتارو در صورت نصب ترمزهای معمولی به گردن راننده خواهد بود.

دست کم تا زمانی که لنت ها و دیسک های خودرو نو هستند شما می توانید روی ترمزگیریهای دقیق آن حساب کنید.

گشتاور در دنده های بالا تا حدودی از دست می رود، هرچند این پدیده ایی طبیعی است که بیشترین گشتاور در دور موتور معینی بعمل آورد.

اما در پیشرانه های توربو می توانید افت دور موتور را در دنده پایین با رشد آن در دنده بالایی را ببینید که جبران خواهد شد.

بعبارتی با وجود شتاب اولیه قابل قبول این خودرو شتاب ثانویه در دنده های بالاتر به صورت پایدار نخواهد بود.

این خودرو دارای سیستم تعلیق قدیمی است که با بی توجهی با افزایش گشتاور همچنان استاندارد است.

امنیت ماشین دنا پلاس

آغاز ساخت این خودرو از طراحی های کامپیوتری و نرم افزاری بود و بعد از بروزرسانی طراحی در قسمت های فنی و اصلاح جزییات به مرحله تولید نمونه های آزمایشی و بعد انجام تست ایمنی و تصادف به مرحله محصول رسید.

این خودرو با طراحی و نصب کیسه های هوای جانبی و چهار ایربگ به بازار عرضه شد.

تست های ایمنی که روی این خودرو پیاده شد به این صورت است: دنا پلاس برای تست های ایمنی به کشور آلمان فرستاده شد و در تسیت های ایمنی که در آن کشور گذراند موفق شد تا 4 ستاره ایمنی دریافت کند.

امنیت ماشین دنا پلاس

مشخصات فنی دنا پلاس

موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1646 سی سی
تنفس موتورتنفس طبیعی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
جعبه دنده5 دنده دستی
شتاب 0 تا 10013.5 ثانیه
حداکثر سرعت189 کیلومتر در ساعت
وزن1258 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4559 طول – 1720 عرض – 1460 ارتفاع
فاصله بین دو محور2671 میلیمتر

مصرف سوخت و استاندارد خودروی دنا پلاس

مصرف سوخت داخل شهرلیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر6.2 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی7.7 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک60 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 4
میزان تولید CO2گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت


امکانات ماشین دنا پلاس

ترمز و پایداریترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب ديسكي
کیسه هواداراي 4 كيسه هوا (راننده – سرنشين جلو و جانبي)
سیستم صوتیفرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل – داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر
دیگر تجهیزاتفرمان هیدرولیک مجهز به كروز كنترل – تنظيم اتوماتيك كانال تهويه براي سرنشينان عقب – چراغ جلو داراي لامپ LED و نئون و چراغ‌ روز (Day Light) – چراغ جلو و عقب جديد – چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم – چراغ داخل داشبورد – چراغ‏هاي سقفي جلو و عقب – چراغ روشنايي فضاي پايين داخل كابين – طرح جديد آينه‏ هاي جانبي – آينه هاي جانبي برقي – راهنمادار و تاشونده اتوماتيك – آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد – شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي – سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – دوربين ديد عقب – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع – سيستم كنترل بخار بنزين – شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) – سان روف – كروز كنترل – ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) – سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك – نمايشگر دماي محيط – آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب – جا عينكي – تنظيم زاويه نور چراغ‏هاي جلو از داخل – تغيير استايل جانبي خودرو (درب‌ها به همراه شيشه لچكي عقب، دستگيره‌ها، گلگيرها و آينه‏ هاي جانبي) – دستگيره‏هاي درب ها به رنگ كروم – تودوزي مخمل – دسترسي به صندوق عقب از داخل – بازكن قفل در صندوق عقب از داخل – قطعات دكوراتيو طرح چوب – سيستم قطع سوخت خودكار – سيستم كنترل بخار بنزين – كارت طلايي چهار ستاره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!