این خودرو، مدل لیفت بک پراید X100 است که توسط شرکت سایپا تولید شده است. در ادامه تیونینگ به بررسی کامل و جامع این خودرو میپردازد.
تولید کننده | شرکت سایپا |
---|---|
سال تولید | 1382-1384 |
کشور سازنده | ایران |
طرح بندی | موتور جلو-محور جلو |
فاصله بین محورها | 2345 میلی متر |
پهنا | 1605 میلیمتر |
گشتاور | 103 نیوتنمتر |
وزن خالص | 890 کیلوگرم |
معرفی خودروی پراید 141
در حقیقت نمای جلویی و مشخصات فنی این خودرو مشابه پراید است. بزرگترین تفاوت این ماشین، فضای جادار صندوق است که برای قرار دادن بار در نظر گرفته شده است.
پس از چندی از رونمایی این خودرو کم کم مشکلات آن پدیدار شد. به دلیل سروصدای درب صندوق و همچنین پخش اخبار ضد و نقیض در مورد نفوذ آب به درون اتاقک انتهایی سبب شد موجی از شکایات مشتریان را در پی داشته باشد.
نکته جالب در خصوص این ماشین تغییراتی بود که درون اتاق آن به وجود آمده بود که تفاوتهای را نسبت به کلیه مدلهای آن زمان نشان میداد. در حقیقت بازار فروش این خودرو با موفقیت روبه رو نشد و طبیعتا از بازار دست دوم کم رونقی نیز برخوردار بود.
نمای جلوی Pride 141
نمای جلوی این خودرو از چند تغییر برخوردار بود که عبارتند از:
- تغییر کردن جلو پنجره
- خطوط جدیدتر بر روی کاپوت
- تغییر طرح چراغهای جلو و عقب
- تغییر بر روی صندوق عقب
این تغییرات کوچک موجب شد تا یک لیفت بک شناخته شود. این خودرو با این تغییرات مدرنتر دیده میشود ولی به علت اینکه ناهماهنگی بسیار زیادی بر روی طراحی این خوردرو وجود دارد و کیفیت بسیار پایینی دارد، با فروش خوبی مواجه نشد.
طراحی داخلی خودرو
فضای داخلی خودروی 141 در اوایل هیچ فرقی با پراید نسیم و یا صبا نداشت ولی بعد شرکت سایپا تصمیم گرفت تغییراتی در درون این خودرو ایجاد کند تا مدرنتر دیده شود و این طراحی همان طراحی است که بر روی مدل پایه طراحی داخلی خودروهای 131 و 111 اعمال شده است.
خطوط صاف و مستقیم در طراحی داخل کابین پرایدهای جدید حذف شده و جای آنها را خطوط منحنی پر کردهاند.
طراحی داخلی جدید نخستین بار در پراید 141 اجر شد و پس از آن به مدلهای 131، 132، 111 و 151 رسید.
به دلیل استفاده از پلاستیک خشک، کابین این مدل از کیفیت خوبی برخوردار نیست.
مزیتهای پراید 141
- استهلاک پایین
- قیمت ارزان
- قطعات در دسترس
- مناسب برای داخل شهر
معایب
- خارج از رده
- امکانات ایمنی و رفاهی پایین
- بازدهی کم و پیشرانه قدیمی
- کیفیت ساخت بسیار پایین
- ترمز، فرمان و سیستم تعلیق ضعیف
- نامناسب برای اتوبان و مسافرت
طراحی بدنه خودرو
ماشین 141 نخستین فیس لیفتی است که سایپا از پراید صبا عرضه کرده است، همینطور نخستین خودرو لیفت بک تولیدی ایران است.
بدنه لیفت بک این خودرو جزو نقاط ضعف ماشین 141 است. رانندگان این خودرو همیشه برای این مورد اعتراض میکنند که صندوق عقب این خودرو کوچک، آب بندی نشده است و آب باران به داخل خودرو وارد میشود؛ به همین دلیل پس از مدتی در و طاقچه عقب این خودرو سر و صدا تولید میکند.
طراحان خودرو پراید 141، با توجه به تغییرات اساسی که در عقب این خودرو اعمال کردند که متشکل از چراغها و صندوق شد به نمای جلوی خودرو هم دستی کشیدند.
این مدل به دلیل داشتن مه شکن عقب، دارای مه شکن جلو نیست.
مشخصات فنی خودرو 141
-
متشکل از 131 و 111 با موتور M13 اولیه
-
موتور 1.3 لیتری دارای چهار سیلندر است
-
جعبه دنده دستی 5 سرعته
-
حجم باک 40 لیتر
کلیه پرایدهای خانواده X100 روی یک پلتفرم ساخته شده و به همین دلیل به لحاظ ابعاد، اندازه و وزن از تفاوت خاصی برخوردار نیستند.
مصرف سوخت خودرو
مصرف بنزین این خودرو بدین صورت است که در هر 100 کیلومتر 7 لیتر میسوزاند و این مصرف سوخت از دیگر پرایدهای در حال حاضر پر مصرفتر است.
- ترمز و پایداری
- کیسه هوا
- سیستم صوتی
- سيستم راديو پخش چهار باندي مجهز به سيستم حافظه
- سيستم اتوماتيك قطع كننده سوخت هنگام تصادف و يا وارونگی
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | 1323 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 63 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 103 نیوتن متر در 2800 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 14.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر در ساعت |
وزن | 890 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 3915 طول – 1605 عرض – 1460 ارتفاع |
جمع بندی
در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی پراید 141 پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین 141 در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.