یکی از خودروهای تولید شده توسط شرکت سایپا است. موتور این خودرو، موفق به دریافت آلایندگی 4 و 5 شده است. تیونیگ در ادامه به بررسی کامل و جامع این خودرو میپردازد.
تولید کننده | سایپا |
---|---|
سال تولید | 1389 |
کشور سازنده | ایران |
طرح بندی | موتور جلو-محور جلو |
فاصله بین محورها | ۲۴۱۵ میلیمتر |
پهنا | ۱۶۶۳ میلیمتر |
گشتاور | 128 نیوتنمتر |
وزن خالص | ۱050 کیلوگرم |
خودروی ساینا
بعد از اینکه خودرو تیبا به عنوان نخستین خوروی ملی توسط سایپا تولید و به بازار عرضه شد و پیشرفت های چشمگیری داشت، این خودروسازی تصمیم گرفت برخی تغییرات روی این خودرو اعمال کند.
ساینا در ابتدا با نام 232 معرفی شد، اما بزرگترین تفاوت این خودرو با تیبا در این است که تیبا فقط در نسخه سدان به بازار ارائه شد. این خودرو امروزه در 3 تیپ SE-A(LUX) و EX، SE-A تولید و به بازار عرضه میشود. کلیه تیپهای این خودرو دارای پیشرانه یکسانی هستند اما به لحاظ امکانات و نوع گیربکس با هم تفاوت دارند. از بین تیپهای نام برده شده، EX تیپ پایه است که به لحاظ تجهیزات و امکانات با تیبا تفاوت چندانی ندارد.
تیپ SE-A(LUX) دارای گیربکس اتوماتیک و امکانات متنوعی است. این خودرو دارای موتور 1500 سی سی و 16 سوپاپ است که از آلایندگی یورو 4 و 5 برخوردار است.
طراحی ظاهری Saina
شرکت سایپا برعکس خودروی تیبا که از ظاهری تقریبا ناهماهنگ و نه چندان زیبا برخوردار بود، برای چهره پردازی این خودرو به جهات درست چرخیده و دارای ظاهری زیبا است.
چهره این مدل نسبت به خودروی تیبا دارای المانهای جوان پسندانه است و از ناهماهنگی خاصی برخودار نیست. طراحی سپر جلو نسبت به تیبا به صورت کامل متحول شده است و ظاهر قابل قبولی برای نمای روبهرو به وجود آورده است.
تغییراتی برای نیمه جلوی آن نیز صورت گرفته است که یکی از آنها شیب درب کاپوت برای ارتقای استانداردهای تصادف عابر پیاده است. ناحیه دیگری که در این خودرو تغییر کرده است، زاویه عقب این خودرو میباشد.
چراغهای عقب این خودرو به تبعیت از چراغهای جلو دارای طراحی گوشه دار و تقریبا تهاجمی است که به صورت یک تکه است و سبب شده است که به نمای عقب این خودرو ظاهر زیباتری بدهد.
در نهایت میتوان گفت که طراحی ظاهری این خودرو نسبت به محصولات روز دنیا و تولیدات ارزان قیمت کشور چین که تا حدودی رقیب این خودرو هستند، از سطح بالایی برخوردار است.
طراحی داخلی خودرو ساینا
شرکت سایپا برای جلب رضایت مشتریان سعی کرد تا تحولات این خودرو را به درون آن نیز گسترش دهد. به همین دلیل درون اتاق آن میتوانید شاهد داشبوردی متفاوت، غربیلک فرمان و تودری باشید.
نسبت به تیبا از طراحی داخلی متفاوتی برخوردار است؛ اما حال و هوای این خودرو را به شما منتقل میکند. طرح ناحیه میانی داشبورد متشکل از پنل تهویه و سیسم صوتی حالتی نسبتا قدیمی و متراکم است.
در این بین دریچههای بزرگ تهویه در میانه داشبورد زیبا به نظر نمیرسد. فرم سه شاحه غربیلک فرمان نسبت به خودروی تیبا اسپرت تر و خوش فرم تر است. طرح تودریها نشان دهنده جلوه ارگونومیک تری است تا باز و بسته کردن درها به راحتی انجام شود.
پلاستیک خشک استفاده شده در ادوات داشبورد و بخشهای کابین خودرو، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار نیست. فضای سرنشینان جلو کافی است اما سرنشینان ردیف عقب به خصوص افراد بلند قد از ناحیه پا یا سر دچار محدودیتهایی خواهند شد.
کیفیت و متریال کابین خودروی Saina
همه کاربران و دیگر مردم انتظار داشتند که جنس داخلی خودروی ساینا نسبت به تیبا بهتر باشد؛ ولی این گونه نبوده است. با کمال تاسف هیچ تغییری در جنس داخلی این خودرو ایجاد نشده است و جنس داخل این خودرو از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است.
میزان مصرف سوخت
ساینا در مدل دندهای خود در شهر و ترافیک دارای مصرف سوختی برابر با 8.7 لیتر بنزین است. در مسیرهای خارج از شهر و اتوبان در مدل دندهای مصرفی برابر با 5.9 الی 6.1 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر دارد. این خودرو در سیکل ترکیبی مصرفی برابر با 7.1 لیتر بنزین دارد.
گنجایش باک ماشین برابر با 41 لیتر بنزین است و از استاندارد آلایندگی یورو 4 برخوردار است.
مدل اتوماتیک در مسیرهای شهری و پرترافیک دارای مصرفی برابر با 8.9 لیتر است. مسیرهای خارج شهری و اتوبان دارای مصرفی برابر با 6.0 الی 6.2 لیتر بنزین است. میزان مصرف سوخت مدل اتوماتیک به صورت ترکیبی 7.3 لیتر است. گنجایش باک این ماشین برابر است با 41 لیتر بنزین و استاندارد آلایندگی این مدل یورو 4 است که میتواند به یورو 5 ارتقا یابد.
ایمنی خودرو
ایمنی این خودرو به صورت اندک ارتقا یافته است و کابین آن برای رفع نیازهای یک خانواده کوچک از فضایی تقریبا جادار برخوردار است.
ساینا همچون پراید به دلیل وزن بالایی که دارد از ایمنی کمتری برخوردار است.
مزایای ماشین ساینا
این خودرو با توجه به بررسیهای صورت گرفته، خودروی قابل قبولی نیست. این خودرو معمولا برای مصارف درون شهری استفاده میشود و برخلاف سمند کمتر برای جاده توصیه شده است.
- کیسه هوا برای سرنشینان جلو
- ترمزهای ABS
- سامانه توزیع نیروی ترمز الکترونیکی EBD
- سامانهی ترمز کمکی BA
- سامانهی ضد سرقت
- چراغهای مه شکن عقب و جلو
- مجهز به شیشههای برقی
- سنسور عقب
- رینگ آلومینیومی
- سامانه تهویهی اتوماتیک به صورت نیمه اتوماتیک دیجیتالی
- سیستم دما سنج
- حسگر پارک عقب
- ترمز ضد قفل ABS
- توزیع نیروی ترمز EBD
- ترمزهای جلو دیسکی
- فرمان هیدرولیک
- سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو – عقب به علاوه پورت USB
- سی دی خوان
- کمربند پیشکشنده
- صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی
- روکش صندلی پارچهای
- ایزوفیکس صندلی
- آینههای جانبی با تنظیم برقی
- محور محرک: دیفرانسیل جلو
- حجم موتور: ۱۵۰۳ سی سی
- نوع موتور: M15
- شتاب: ۱۲.۸ ثانیه (دندهای) / ۱۳ ثانیه (اتومات)
- تعداد سوپاپ: ۸
- سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
- سیستم تعلیق عقب: میله پیچشی
- نوع رینگ: فولادی / آلومینیومی
- نوع شاسی: یکپارچه
- ترمز جلو: دیسکی
- ترمز عقب: کاسهای
- طول: ۴۲۱۵ میلیمتر
- عرض: ۱۶۶۳ میلیمتر
- ارتفاع: ۱۴۸۴ میلیمتر
- فاصله بین چرخهای جلو: ۱۴۱۰ میلیمتر
- فاصله بین چرخهای عقب: ۱۴۱۰ میلیمتر
- قطر رینگ: ۱۴ اینچ
- چرخ جلو و عقب: R14 185/60
- حجم صندوق عقب: 370 لیتر
:تعداد سرنشین: ۵ نفره
معرفی ساینا معمولی (SX-EX)
در سال 95، این خودرذو دو تیپ SX و EX را وارد بازار کرد که پس از یک سال، تولید تیپ SX متوقف شد. این خودرو نخستین خودرویی است که دارای گیربکس CVT میباشد.
مدل S و G، مدلهای جدید این خودروی تولید داخل است. ساینا پلاس ورژنی دیگر از این خودرو میباشد که وارد بازار شده است. مدلهای SX و EX دارای فرمان هیدرولیک و مدل اتومات، از فرمان برقی برخوردار است.
جمع بندی
در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی ساینا پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین saina در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.