خودروی ساینا: بررسی صفر تا صد امکانات و تجهیزات خودروی ساینا
خودروی ساینا: یکی از خودروهای تولید شده توسط شرکت سایپا است. موتور این خودرو، موفق به دریافت آلایندگی 4 و 5 شده است، تیونیگ در ادامه به بررسی کامل و جامع این خودرو می پردازد.
فهرست
شرکت | سایپا |
نامهای دیگر | سایپا ۲۳۲ |
مونتاژ | تهران، ایران (پارس خودرو) |
کلاس | کامپکت کوچک |
شکل بدنه | ۴ در سدان |
طرحبندی | موتور جلو-محور جلو |
خودروهای وابسته | سایپا تیبا سایپا کوییک |
موتور | M15 |
گنجایش | ۴۱ لیتر |
قدرت موتور | ۸۷ اسب بخار |
جعبهدنده | پنج سرعته دستی اتوماتیک CVT |
جلو | مک فرسون |
عقب | Torsion Beam |
فاصله بین محورها | ۲۴۱۵ میلیمتر |
درازا | ۴۲۱۵ میلیمتر |
پهنا | ۱۶۶۳ میلیمتر |
بلندی | ۱۴۸۴ میلیمتر |
وزن خالص | ۱٬۰۵۰ کیلوگرم |
خودروی ساینا
بعد از اینکه خودرو تیبا به عنوان نخستین خوروی ملی توسط سایپا تولید و به بازار عرضه شد و پیشرفت های چشمگیری داشت، این خودروسازی تصمیم گرفت برخی تغییرات روی این خودرو اعمال کند.
ساینا در ابتدا با نام 232 معرفی شد، اما بزرگترین تفاوت این خودرو با تیبا در این است که تیبا فقط در نسخه سدان به بازار ارائه شد.
ساینا امروزه در 3 تیپ SE-A(LUX) و EX، SE-A تولید و به بازار عرضه می شود.
کلیه تیپ های این خودرو دارای پیشرانه یکسانی هستند اما به لحاظ امکانات و نوع گیربکس با هم متفاوت است.
از بین تیپ های نام برده شده EX تیپ پایه بود که به لحاظ تجهیزات و امکانات با تیبا تفاوت چندانی ندارد.
تیپ SE-A(LUX) دارای گیربکس اتوماتیک و امکانات متنوعی است.
این خودرو دارای موتور 1500 سی سی و 16 سوپاپ است که از آلایندگی یورو 4 و 5 برخوردار است.
امکانات خودروی ساینا
- کیسه هوا برای سر نشینان جلو یعنی راننده و سر نشین جلو
- ترمز های ABS
- سامانه توزیع نیروی ترمز الکترونیکی EBD
- سامانه ی ترمز کمکی BA
- سامانه ی ضد سرقت
- چراغ های مه شکن عقب و جلو
- مجهز به شیش های برقی برای هر 4 شیشه
- سنسور عقب
- رینگ آلو مینیومی البته به صورت آبشن
- سامانه تهویه ی اتوماتیک به صورت نیمه اتوماتیک دیجیتالی
- سیستم دما سنج
معرفی ساینا معمولی (SX-EX)
شرکت سایپا در سال 95 محصولی جدید در قالب یک سدان جمعوجور به تولیدات خود افزود و نام ساینا را برای آن در نظر گرفتند.
ساینا به لحاظ فنی از تفاوت چندانی با تیبا برخوردار نیست، بطوریکه از حجم چهره نازیبای تیبا در این مدل خبری نیست.
نمای جلوی خودروی ساینا دارای سپر و جلو پنجره بعلاوه چراغ های جدید استفاده شده است.
در نهایت خودرویی متقاعدکننده از آب درآمد و توانست رضایتی نسبی برای مشتریان به ارمغان بیاورد.
نمای روبه رویی این خودرو نسبت به تیبا دارای المان های جوان پسند است که فرم کشیده چراغ ها و جلوپنجره ساینا مطابق با سلیقه اکثر مشتریان است.
در پروفیل کناری تغییراتی اندک وجود دارد که به بخش های مانند طرح قالپاق، قاب آینه ها و چند مورد محدود جزئی دیگر محدود می شود.
زمانی که به بخش پشت ساینا می رسیم می توانیم شاهد نمای متفاوتی از این خودرو نسبت به تیبا باشیم.
در این خودرو سپر و درب صندوق جدیدی استفاده کرده اند. در نهایت می توانیم ساینا را به عنوان سدان اقتصادی در مقایسه با سایر محصولاتی همچون پراید و تیبا به مراتب دلنشین، گیرا و مهیج دانست.
ساینا یکی از خودروهایی است که روی پلتفرم X200 سایپا ساخته شده است. به همین دلیل دارای پیشرانه یکسانی با تیبا و کوییک است.
موتور این خودرو از نوع 1.5 لیتری 4 سیلندر M15 است که قادر است 87 اسب بخار قدرت و 5300 دور در دقیقه، 128 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید کند.
در سال 1395 در دو تیپ SX و EX وارد بازار شد، پس از یک سال تولید تیپ ارزانتر و کم آپشن تر SX متوقف شد.
خودروی ساینا نخستین خودرویی ایرانی است که دارای گیربکس CVT است.
ساینا S و ساینا G مدل های جدید این خودروی تولید داخل است، ساینا پلاس ورژنی دیگر از این خودرو می باشد که وارد بازار شده است.
مدل های SX و EX دارای فرمان هیدرولیک و ساینا اتومات از فرمان برقی برخوردار است.
طراحی ظاهر خودروی ساینا
شرکت سایپا برعکس خودروی تیبا که از ظاهری تقریبا ناهماهنگ و نه چندان زیبا بود، برای چهره پردازی ساینا به جهات درست چرخیده و دارای ظاهری زیبا است.
چهره ساینا نسبت به خودروی تیبا دارای المان های جوان پسندانه است و از ناهماهنگی خاصی برخودار نیست.
طراحی سپر جلو نسبت به تیبا به صورت کامل متحول شده است و از وجه قابل قبولی برای نمای روبه روی ساینا به وجود آورده است.
تغییراتی برای نیمه جلوی ساینا صورت گرفته است که یکی از آن ها شیب درب کاپوت برای ارتقای استانداردهای تصادف عابر پیاده بود.
نمای بغل ساینا و تیبا دارای تفاوت خاصی نیست و طراحان فقط قاب آینه را اصلاح کرده اند.
ناحیه دیگری که در این خودرو تغییر کرده زاویه عقب این خودرو می باشد، چراغ های عقب این خودرو به تبعیت از چراغ های جلو دارای طراحی گوشه دار و تقریبا تهاجمی است که به صورت یک تکه است و سبب شده است که به نمای عقب این خودر نمای زیباتری اختصاص دهد.
طراحی درب صندوق و سپر هم تغییراتی در خود دیده اند و سبب شده تا وجه بسیار خوبی برای ساینا رقم بخورد.
در نهایت می توان گفت که طراحی ظاهری ساینا نسبت به محصولات روز دنیا و تولیدات ارزان قیمت کشور چین که تا حدودی رقیب ساینا است، از سطح بالایی برخوردار است.
با این وجود ارتقای نمای ظاهری این خودرو نسبت به تیبا امری تحسین برانگیز است و توانست نظر مشتریان خود را جلب کند.
طراحی داخلی خودرو ساینا
شرکت سایپا برای جلب رضایت مشتریان سعی کرد تا تحولات این خودرو به درون خودرو هم کشیده شود.
به همین دلیل درون اتاق ساینا می توانید شاهد داشبوردی متفاوت، غربیلک فرمان و تودری باشید.
نسبت به تیبا از طراحی داخلی متفاوتی برخوردار است اما حال و هوای این خودرو را به شما منتقل می کند.
طرح ناحیه میانی داشبورد متشکل از پنل تهویه و سیسم صوتی حالتی نسبتا قدیمی و متراکم است.
در این بین دریچه های بزرگ تهویه در میانه داشبورد زیبا به نظر نمی رسد و می توان گفت تا حدودی درون کابین ایجاد کرده است.
فرم سه شاحه غربیلک فرمان نسبت به خودروی تیبا اسپرت تر وخوش فرم تر است.
طرح تودری ها نشان دهنده جلوه ارگونومیک تری است. تا باز و بسته کردن درها به راحتی انجام شود.
پلاستیک خشک استفاده شده در ادوات داشبورد و بخش های کابین خودرو از کیفیت بسیار خوبی برخوردار نیست.
فضای سرنشینان جلو کافی است اما سرنشینان ردیف عقب بخصوص افراد بلند قد از ناحیه پاو یا سر دچار محدودیت هایی خواهند شد.
آپشن ها و امکانات ماشین ساینا
خودروی ساینا در ابتدا در دو تیپ ایکس و ای ایکس به بازار عرضه شد اما در ادامه تولید خودروی EX تداوم یافت که این خودرو دارای آپشن های بیشتری همچون حسگر پارک عقب، آینه های جانبی برقی، شیشه برقی عب و تهویه دیجیتال بود.
امکانات خودرو ساینا
- حسگر پارک عقب،
- ترمز ضد قفل ABS،
- توزیع نیروی ترمز EBD،
- ترمزهای جلو دیسکی،
- چراغهای مه شکن در هر دو انتها،
- فرمان هیدرولیک،
- سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو – عقب به علاوه پورت USB،
- سی دی خوان،
- دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو،
- کمربند پیشکشنده،
- سیستم تهویه مطبوع دیجیتال،
- صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی،
- روکش صندلی پارچهای،
- ایزوفیکس صندلی،
- آینههای جانبی با تنظیم برقی،
مزایای ماشین ساینا
این خودرو با توجه به بررسی های صورت گرفته خودروی قابل قبولی نیست، این خودرو معمولا برای مصارف درون شهری استفاده می شود و برخلاف سمند کمتر برای جاده توصیه شده است.
ایمنی خودرو ساینا
ایمنی این خودرو به صورت اندک ارتقا یافته است و کابین آن برای رفع نیازهای یک خانواده کوچک از فضایی تقریبا جادار برخوردار است.
ساینا همچون پراید به دلیل وزن بالایی که دارد از ایمنی کمتری برخوردار است.
مصرف سوخت خودرو ساینا
ساینا خودرویی است که در دو مدل دنده ایی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود و تقریبا از مصرف سوخت یکسانی برخوردار هستند
ساینا در مدل دنده ایی خود در شهر و ترافیک دارای مصرف سوختی برابر با 8.7 لیتر بنزین است.
در مسیرهایی خارج از شهر و اتوبان در مدل های دنده ایی مصرفی برابر با 5.9 الی 6.1 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر برخوردار است.
این خودرو در سیکل ترکیبی مصرفی برابر با 7.1 لیتر بنزین دارد.
گنجایش باک ماشین ساینا برابر با 41 لیتر بنزین است و از استاندارد آلایندگی یورو 4 برخوردار است.
ساینا اتوماتیک در مسیرهای شهری و پرترافیک دارای مصرفی برابر با 8.9 لیتر است. مسیرهای خارج شهری و اتوبان دارای مصرفی برابر با 6.0 الی 6.2 لیتر بنزین است.
میزان مصرف سوخت ماشین ساینا اتوماتیک به صورت ترکیبی 7.3 لیتر است.
گنجایش باک این ماشین برابر است با 41 لیتر بنزین و استاندارد آلایندگی این مدل یورو4 است که می تواند به یورو 5 ارتقا یابد.
کیفیت و متریال کابین خوروی ساینا
همه کاربران و دیگر مردم انتظار داشتند که جنس داخلی خودرو ی ساینا نسبت به تیبا بهتر باشد ولی این گونه نبوده است . با کمال تاسف هیچ تغییری در جنس داخلی این خودرو ایجاد نشده است و جنس داخل این خودرو ازپلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است.
مشخصات فنی ماشین ساینا
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
نوع موتور | M15 |
حداکثر قدرت | ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
شتاب | ۱۲.۸ ثانیه (دندهای) / ۱۳ ثانیه (اتومات) |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت (دندهای) / ۱۷۰ کیلومت بر ساعت (اتوماتیک) |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی / اتوماتیک CVT |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتر (دندهای) / ۷.۵ لیتر (اتومات) در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
سیستم فرمان | هیدرولیک (دندهای) / برقی (اتومات) |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | میله پیچشی |
نوع بدنه | سدان کوچک |
نوع رینگ | فولادی / آلومینیومی |
نوع شاسی | یکپارچه |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
ابعاد و اندازه خودروی ساینا
طول | ۴۲۱۵ میلیمتر |
عرض | ۱۶۶۳ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۸۴ میلیمتر |
فاصله بین چرخهای جلو | ۱۴۱۰ میلیمتر |
فاصله بین چرخهای عقب | ۱۴۱۰ میلیمتر |
فاصله بین محور جلو و عقب | ۲۴۱۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۰۵۰ کیلوگرم (دندهای) / ۱۰۸۵ کیلوگرم (اتوماتیک) |
حجم مخزن سوخت | ۴۱ لیتر |
قطر رینگ | ۱۴ اینچ |
چرخ جلو و عقب | R14 185/60 |
حجم صندوق عقب | 370 لیتر |
تعداد سرنشین | ۵ نفره |
آینده خودروی ساینا (ساینا برقی )
درسال 1396 بود که شرکت سایپا اعلا کرد ساینا برقی به زودی وارد بازار ایران خواهد شد .
خبر های مربوط به تلاش شرکت سایپا برای تولید خودروی محصول هست که عملی شده است .
و عکس هایی از آن منتشر شده است و این خودروی برقی را توانسته اند با کمک دانشگاه خواجه نصیر و یک شرکت بلژیکی توانسته اند تولید کنند . و تا حالا هیچ چیزی درباره ی انبوه سازی این خودرو به گوش کسی شنیده نشده است . و احتمالا در سال های پیش رو این خودرو به تولید انبوه خواهد رسید و لی قیمت این خودرو به احتمال زیاد خیلی بالا است .
بخش های فنی این خودرو : از حیث فنی این خودرو به نظر می رسد که محصول شکت سایپا این است که با تکولوژی داخلی و خارجی ادقام شده است و توان این موتور برقی این خودرو 93 اسب بهار است که خلی نزدیک به نوع بنزینی این خودرو است. باطری این خودرو توسط شرکت صباباطری به تولید رسیده است و ادوالت کنترلی این نیز ماحصل دانش شرکت بلژیکی حاضر در این پروژه است و لی آنچه خیلی مهم است پیمایش بسیار کم این خودرو است پیمایشی 210 کیلومتر که بسیار کم است و فقط می توان در شهر از این خودرو استفاده کرد نه در اتوبان اما به گفته ی مسئولین این پروژه شارژشدن کامل ساینا برقی با فس شارژ کلا 40 دقیق زمان می برد ولی در حال حاضر این خودرو به بازار عرضه نشده است و امید وار هستیم که این خودرو به بازار عرضه شود تا اسمان کشورمان همیشه پاک باشد و این تولید این خودرو با این شرایط خودرو سازی ایران واقعا خیلی خوب است و امید وار هستیم که در آینده پیشرفت در سوخت پاک افزایش یابد و این گونه انرژی در جهان رو زانه بیشتر شود .
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | 1503 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | – |
حداکثر سرعت | – کیلومتر در ساعت |
وزن | 1050 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4215 طول – 1663 عرض – 1484 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2415 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 41 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | – گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز جلو دیسکی – ترمز عقب کاسه ای – مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS+ EBD |
کیسه هوا | داراي 2 ايربگ (راننده و سرنشين جلو) |
سیستم صوتی | قابلیت پخش MP3 و USB و AUX |
دیگر تجهیزات | رینگ 14 اینچی – فرمان هیدرولیک – مجهز به سيستم ضد سرقت (Immobilizer) – شيشه بالابرهاي برقي جلو – گرمكن شيشه عقب – كليد مجهز به ريموت
قابل سفارش: سنسور پارك دنده عقب – آينه ها با قابليت تنظيم برقي – شيشه بالابر برقي عقب – سيستم تهويه مطبوع ديجيتال |