این ماشین، اولین خودروی ملی شرکت سایپا است. در ابتدای کار نامهای متفاوتی داشت، در تیونینگ به بررسی جامع tiba میپردازیم.
تولید کننده | سایپا |
---|---|
سال تولید | 1387 |
کشور سازنده | ایران |
طرح بندی | موتور جلو-محور جلو |
فاصله بین محورها | ۲۴۱۰٫۴ میلیمتر |
پهنا | ۱۶۴۱ میلیمتر (سدان)، ۱۶۴۲ میلیمتر (هاچ بک) |
گشتاور | 128 نیوتنمتر |
وزن خالص | ۱٬۰۰۰ کیلوگرم (نسخهٔ سدان)، ۱٬۰۴۰ کیلوگرم (نسخهٔ هاچبک) |
معرفی خودروی تیبا
این خودرو، نخستین خودروی ملی است که در گروه خودروسازی سایپا تولید و در تاریخ 23 آذر 1387 رونمایی شده است.
سایپا در طراحی این خودرو از مشاوران و طراحان ایتالیایی، آلمانی و کرهای بسیاری کمک و همفکری دریافت کرده است.
در تولید این خودرو استفاده از قطعات خودروهایی همچون پراید، کیاریو و تندر90 کاملا مشخص است.
این خودرو نسخه ارتقا یافته پلتفرم S81 سایپا بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است.
سدان
طراحی بدنه
بدنه این خودرو به وسیله استودیو طراحی ایتال دیزاین در کشور ایتالیا صورت گرفته است. طرح داخلی این خودرو ترکیبی از طرح تندر 90، کیاریو و پراید است.
تیبا اولین خودروی انحصاری گروه خودروسازی سایپا و نخستین محصول این شرکت روی پلتفرم X200 است.
این سدان شهری دارای خطوط منحنی طراحی و حالتی بیضی شکل است.
چراغهای مثلثی، جلو پنجره کوچک و سیر یکپارچه، نمای ساده جلوی این خودرو را ایجاد کرده است.
نمای عقب خودرو تیبا
نمای عقب این خودرو به مزدا 323 شباهت دارد.، جالبترین قسمت طراحی مدل صندوقدار این خودرو، در بدنه جانبی دیده میشود که دارای خطوطی از سمت پایین بدنه به روی گلگیرها دارد و به سمت عقب امتداد مییابد.
تفاوت رنگ زهها با بدنه خودرو، دستگیرههای پلاستیکی برای درها و البته قرارگیری راهنمای خارج از بدنه خودرو جزو ویژگیهای این طراحی محسوب میشود.
نسخه هاچبک این خودرو با نام تیبا 2 شناخته میشود. کلیه امکانات و مشخصات دو نسخه سدان و هاچبک آن شبیه به هم هستند.
با اینکه این ماشین از یک طراحی ساده برخوردار است، اما باز هم از نظر ظاهری از پراید بهتر است.
نامگذاری خودرو tiba
در ابتدا برای این خودرو نام فرانسوی مینیاتور (miniature) با املای غلط miniator انتخاب شد و بعد به تیبا تغییر یافت.
این نام در لغتنامه دهخدا، آهو معنی شده است.
در راستای تغییر نام مینیاتور بیش از 90 هزار نام پیشنهادی به شرکت سایپا ارائه گردید که بعد از بررسیهای صورت گرفته در کمیته تغییر نام به tiba صورت گرفت.
موتور و گیربکس خودرو
موتور این خودرو نسخه تقویت شده موتور پراید است که در شرکت FEV آلمان (سازنده موتور خودرو سمند و دنا) ساخته شده است.
با همکاریهای صورت گرفته از سوی این شرکت حجم موتور پراید از 1300 سی سی به 1500 سی سی و نسبت تراکم آن از 8.5 به 9.7 افزایش یافت، حداکثر توان این موتور به 87 اسب بخار رسیده است. اما از توان خروجی پایینی برای یک موتور 1500 سی سی برخوردار است.
بعد از تقویت موتور، سامانه انتقال قدرت پراید، توان مقاومت در برابر نیروی جدید موتور را نداشت؛ به همین دلیل دنده دو گیربکس پراید را تغییر دادند و فنر کلاچ را برای این خودرو تقویت کردند. به عبارتی میتوان گفت که سامانه کلاچ از پراید سفتتر است.
مصرف سوخت خودروی تیبا
این خودرو در دو مدل صندوقدار و هاچبک به بازار عرضه میشود که به صورت تقریبی از میزان مصرف سوخت مشابهی برخوردارند.
در نمونه صندوقدار برای مسیرهای شهری و ترافیکی، مصرف سوختی برابر با 9 لیتر بنزین دارد. در مسیرهای خارج شهر و اتوبان، مصرف سوخت مدل صندوقدار در هر 100 کیلومتر برابر است با 5.6 لیتر بنزین است.
این خودرو در نمودار سیکل ترکیبی تقریبا دارای مصرفی برابر با 7 لیتر بنزین است.
از سوی دیگر مدل هاچبک در مسیرهای شهری و پرترافیک دارای مصرفی برابر با 8.6 لیتر و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، از مصرفی معادل با 5.4 لیتر بنزین برخوردار است.
میزان مصرف سوخت تیبا 2 به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر برابر با 6.53 لیتر است. گنجایش باک این خودرو برابر با 41 لیتر بنزین است.
تفاوت تیپهای tiba
تیپ EX نسبت به SX از تجهیزات نسبتا بهتری برخوردار است.
- مدل EX دارای رینگ اسپرت ۱۴ اینچی و مدل SX دارای رینگ اسپرت 13 اینچی است.
- شیشههای عقب این مدل به صورت برقی و در مدل SX به صورت دستی است.
- تنظیم آینههای جانبی خودرو به صورت برقی و در SX به صورت دستی است.
سامانه ترمز خودرو
سامانه ترمز این خودرو از شباهتهای بسیار زیادی با خودرو ریو برخوردار است و در این زمینه نیز از شرکت بوش آلمان بسیار کمک گرفته است.
سامانه تعلیق این ماشین مدل مک فرسون است و شبیه به ریو است. این سامانه با توجه به سیستم تعلیق پراید دارای پایداری و عملکرد بهتری است و برعکس پراید، میل موجگیری و میل کششی به صورت جدا از هم هستند.
قطعات زیادی از تعلیق و اکسل جلوی این ماشین با ریو یکی است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کمک فنرها (Dampers)
- اتصالات لاستیکی و بوشهای تعلیق (Rubber Mountings and Bushes)
- طبق (Control Arm)
- توپی (Hub)
- بلبرینگها (Bearings)
- رینگ و تایر (wheel and Tires)
- میله کششی (Tension Rod)
قطعاتی از سامانه تعلیق تیبا که به ریو شباهت دارند اما به علت تفاوت جزئی امکان جایگزینی با هم را ندارند را در موارد زیر نیز میتوانید مشاهده کنید:
- میل موج گیر (Stabilizer)
- سگدست (knuckle)
- فنر (Coil Spring)
سیستم تعلیق و اکسل عقب خودرو از جنس میله پیچشی نیمه مستقل semi-independent است که با اکسل عقب خودروهای تندر، دوو سیلو، پراید و ریو شباهت دارد.
تجهیزات و امکانات تیبا در مدل صندوقدار آن، عبارتند از:
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- تهویه مطبوع
- سیستم ضد سرقت با کد متغیر
- ترمز ABS
- چراغ مه شکن جلو و عقب
- چراغ خطر سوم
- هشدار دهنده عیب یاب موتور
- شیشه بالابر برقی
- تنظیم صندلی برقی
ویژگیهای مثبت خودروی تیبا
- تکانهای کم هنگام حرکت
- امنیت اتاقک، سیستم فنربندی و تعلیق بسیار خوب
- سیستم ترمز قوی
- پایداری در هنگام رانندگی
- دارای صندوق جادار
- فرمان هیدرولیک
- قیمت مناسب
معایب این خودرو
- صدای زیاد و بلند موتور
- سخت عوض شدن دنده 1 و 2
جمع بندی
در این مقاله از تیونینگ به بررسی مشخصات و ویژگیهای خودروی تیبا پرداختیم؛ معایب و مزایای آن را با هم بررسی کردهایم. شما نیز میتوانید تجربیات خود را از ماشین tiba در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.